ThyssenKrupp, Daimler, havenenquête, DFDS/P&O, olieboycot en kuisboot

Kort, Varia
Julie Desmet
20220602 Haven Brussel schoonmaakboot 'Damona'
‘Damona’ ruimt vuil © Haven van Brussel

ThyssenKrupp brengt zijn logistiekactiviteiten onder in ThyssenKrupp Steel Logistics, Sono Motors werkt aan vrachtwagens en trailers met zonnepanelen en de door Rusland gesteunde DPR ‘kaapt’ zes vrachtschepen die in Marioepol vastzitten.

OLIEBOYCOT –

Port of Antwerp-Bruges (PoAB) verwacht geen “grote impact op de totale volumes van ingevoerde olie door de Europese ban op Russische aardolie via schepen“. Dat komt omdat de olie vervangen kan worden door volumes uit andere landen, laat de haven weten. Grote raffinaderijen zoals Shell, TotalEnergies en ExxonMobil kijken als alternatieven naar onder meer Nigeria, Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, het Midden-Oosten en de Verenigde Staten. “De havens in Nederland, Spanje en Italië voeren veel meer Russische olie in dan onze havens”, zegt Christa Sys, specialist maritiem transport aan de UAntwerpen. “Rotterdam verwacht een kleine impact door de Europese ban, dus dan zal dat bij ons wellicht ook het geval zijn.” (JD/Belga)

SCHOONMAAKBOOT –

De haven van Brussel heeft een nieuwe elektrische, 100% uitstootvrije schoonmaakboot in gebruik genomen. De haven had al twee dergelijke vaartuigen in dienst. De ‘Damona’ (zie foto), verwijzend naar de Gallische Godin van de bronnen en rivieren, werd gebouwd door Water Witch Ltd uit Liverpool en vertegenwoordigt een investering van bijna 80.000 euro. Het vaartuig zal mee worden ingezet om de 80 ha wateroppervlak op het kanaal in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest schoner te maken. De schoonmaakboten varen elke dag uit, afhankelijk van het beschikbare personeel en de weersomstandigheden. Elk jaar zamelen de schepen tussen 200 en 250 m³ afval in. (KH)

THYSSENKRUPP –

De Duitse staalgroep ThyssenKrupp brengt zijn logistiekactiviteiten in Duisburg vanaf 1 juli 2022 onder in een zelfstandige dochteronderneming ThyssenKrupp Steel Logistics. ThyssenKrupp is de grootste staalgroep in Duitsland en met een jaarlijks transportvolume van 142 miljoen ton, de tweede belangrijkste logistieker van het land. Om zich sterker te positioneren op de strategisch belangrijke Rijnas, wordt de logistiek in een aparte dochteronderneming ondergebracht. Onder meer het havencomplex met de werkhaven Schwelgern, waar grondstoffen worden aangeleverd, en de haven van Walsum, waar stukgoed wordt overgeslagen, en alle daaraan verbonden activiteiten, gaan mee over naar de nieuwe entiteit. Ook driehonderd werknemers maken de overstap. De staalgroep is een belangrijke klant voor de Antwerpse haven. (KH)

IAPH –

De internationale havenorganisatie IAPH lanceerde de ‘World Ports Tracker‘-enquête. IAPH nodigt havens uit om deel uit te maken van de World Ports Tracker-gemeenschap door elk kwartaal een korte enquête met acht vragen in te vullen. De havenbarometer kwam er op initiatief van professor Theo Notteboom (UA, UGent) en zijn Griekse collega Thanos Pallis (University of the Aegean) en moet de kritieke aspecten van de evolutie in de mondiale havenindustrie opvolgen. Deelnemen aan de enquête kan nog tot 17 juni via deze link. De resultaten zullen begin juli aan de IAPH-leden en de respondenten van het onderzoek worden gestuurd. (JD)

CALAIS-DOVER –

P&O Ferries en DFDS zijn opnieuw gestart met het delen van vrachtruimte op elkaars schepen tussen Calais en Dover. Die ‘space sharing agreement’ was dode letter geworden nadat op 17 maart 2022 de activiteiten van P&O Ferries op de Kanaalroute stilvielen, in de nasleep van het collectief ontslag van achthonderd Britse zeevarenden. Het gaat enkel om begeleid transport en er loopt een testfase tot maandag 6 juni. (RJ)

DAIMLER –

De Duitse vrachtwagenfabrikant Daimler Truck, die onder meer vrachtwagens van het merk Mercedes-Benz bouwt, wil in 2023 een elektrische vrachtwagen met een rijbereik van zowat 500 kilometer klaar hebben voor serieproductie. Testvoertuigen van de eActros LongHaul zullen al dit jaar op de weg rijden. De productie van de eerste eActros werd in 2021 opgestart. Die elektrische vrachtwagen heeft naargelang de uitvoering drie of vier batterijpakketten en een rijbereik tot 400 kilometer. Bij de overgang van verbrandingsmotoren naar nieuwe aandrijvingen zet Daimler Truck in op batterijen en brandstofcellen. (YDS)

SONO MOTORS –

De Duitse start-up Sono Motors gaat een samenwerking aan met de Franse koelopleggerspecialist CHEREAU om vrachtwagens en trailers op de markt te brengen die uitgerust zijn met zonnepanelen. Het nieuwe koelvoertuig op zonne-energie zal naar verwachting zijn debuut maken op de IAA Transportation 2022 in september. Met behulp van zonnepanelen wil Sonos het rijbereik van zijn Sion SEV optrekken tot 240 kilometer extra met behulp van de verzamelde zonne-energie. (YDS)

KOOPVAARDIJVLOOT –

De door Rusland gesteunde ‘Volksrepubliek Donetsk’ (DPR), een zelfverklaarde republiek in Oost-Oekraïne, zal een koopvaardijvloot creëren uit zes vrachtschepen die sinds het uitbreken van de oorlog in Oekraïne in Marioepol vastzitten. De schepen zullen een nieuwe naam krijgen. Ook de vlaggen die erop komen te staan, zijn al duidelijk. Onder meer de Italiaanse reder Fratelli Cosulich heeft de hulp van de Italiaanse regering ingeroepen om de inbeslagname van de ‘Tzarevna’ te stoppen. Het schip, in eigendom van Fratelli Cosulich, heeft volgens VesselsValue een waarde van 7 miljoen dollar en vervoert staal ter waarde van 12 miljoen dollar. Dit was bedoeld om naar Italië te gaan. Oekraïne beschuldigt Rusland van plundering. (JD)