Vopak, Dachser, DHL, Liege Airport, waterstof en truckinschrijvingen

Kort, Varia
Julie Desmet
Truck DHL
Truck DHL © DHL Global Forwarding

Op Liege Airport zijn door de douane in beslag genomen drugs gestolen, Dachser investeert in zijn vestiging in Moeskroen, Air Products wil het grootste waterstoftankstation in Nederland realiseren en DHL boekte in 2021 bijna 8 miljoen euro winst.

DOUANE –

In het douanegebouw op de luchthaven van Luik zijn recent in beslag genomen drugs gestolen. Dat meldt Le Soir. De FOD Financiën vermoedt interne medeplichtigheid. De dader van de diefstal zou tot de eigen diensten kunnen behoren. Volgens Francis Adyns, woordvoerder van de douane, is er minder dan tien gram gestolen. “Dit is een storm in een glas water. Het gaat over een minimale hoeveelheid, maar het is en blijft diefstal. Daarom heeft de administratie een klacht ingediend. Het onderzoek loopt nog.” (MDV) 

DACHSER –

Logistiek dienstverlener Dachser heeft geïnvesteerd in zijn vestiging in Moeskroen. De parkeervoorzieningen werden uitgebreid met 1.000 m² en er werd ook geïnvesteerd in nieuwe veiligheidscamera’s en slagbomen voor de personeelsparking. Daarnaast werden er twee nieuwe vrachtwagens in gebruik genomen voor ‘short distance’. Dachser heeft, naast Moeskroen, in België filialen in Willebroek en Manage en telt in ons land zo’n 310 werknemers. (YDS) 

TRUCKINSCHRIJVINGEN –

Het aantal inschrijvingen van zowel lichte als zware bedrijfsvoertuigen boerde in april 2022 achteruit in vergelijking met dezelfde maand vorig jaar. Dat blijkt uit de maandelijkse analyse van FOD Mobiliteit en FEBIAC. De inschrijvingen van het aantal trekkers (+16 ton), de werkpaarden in de transportsector, bleef vrij stabiel met 382 stuks in april 2022 tegenover 385 vorig jaar. Voor zware bedrijfsvoertuigen van meer dan 16 ton nam het aantal inschrijvingen over de eerste vier maand van dit jaar ook toe (+2%) in vergelijking met vorig jaar. De markt voor lichte bedrijfsvoertuigen krijgt de zwaarste klappen met een daling van -32,5%, net als de markt voor zware bedrijfsvoertuigen onder 16 ton (-36,7%). (YDS) 

VOPAK –

De Nederlandse bedrijven Gasunie en Vopak, de eigenaren van de Gate LNG-terminal in Rotterdam, hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de ontwikkeling van een ‘open access’ logistieke infrastructuur voor de invoer en opslag van waterstof in Nederlandse en Duitse havens. Eerder beslisten ze al om samen met HES International een importterminal voor groene ammoniak als waterstofdrager te ontwikkelen. De bedrijven verwachten de eerste importstromen naar Duitsland en Nederland in 2025. (BM)

AIR PRODUCTS – 

Air Products, Schenk Tanktransport en TNO werken samen in het ‘Clean Hydrogen and Road Transport Project’ met het Havenbedrijf Rotterdam om het grootste waterstoftankstation in Nederland te realiseren. Dit dankzij een subsidie van de regeling DKTI-transport (Demonstratieregeling Klimaattechnologieën en -innovaties in Transport) van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. In eerste instantie zullen drie emissievrije vrachtwagens van Air Products, Schenk Tanktransport en andere ‘early adopters’ in het Rotterdamse havengebied van waterstof voorzien worden. Het project wordt gemonitord door TNO en de verkregen inzichten worden gebruikt voor de verdere ontwikkeling en toepassing van waterstof in het zware wegtransport. (BM)

DHL –

Deutsche Post DHL verwacht dat het zijn recordjaar van 2021 kan evenaren in 2022. In het eerste kwartaal boekte het een ebitresultaat (voor belastingen) van 2,2 miljard euro, een stijging van 300 miljoen euro tegenover het eerste kwartaal van 2021. Het ebit steeg vorig jaar met 65% tot bijna 8 miljoen euro. Ook dit jaar zullen de logistieke markten naar verwachting groeien, zij het op een meer gematigde manier dan in het voorgaande jaar, voorspelt het Duitse concern. DHL baseert de prognose voor een positief bedrijfsresultaat op de verwachting dat de e-commerce zijn structurele groei zal verderzetten. (YDS) 

ECSA – 

De Europese redersvereniging ECSA heeft Sotiris Raptis verkozen als nieuwe secretaris-generaal. Hij neemt de rol over van Martin Dorsman, die begin oktober 2021 vertrok. In zijn vorige functie was Raptis directeur milieu en veiligheid binnen ECSA, waar hij sinds 2020 werkzaam is. Daarvoor was hij actief bij het EU-parlement en brancheorganisaties zoals de European Sea Ports Organisation en ngo Transport & Environment (T&E). (JD)