In de eerste zes maanden van dit jaar noteerde de haven van Brussel een globale trafiek van bijna 3,5 miljoen ton. Dat is een groei met 5% tegenover het eerste semester van 2013.
Het eigen verkeer in de haven ging er eveneens met 5% op vooruit tot 2,263 miljoen ton. Het transitverkeer was goed voor 1,185 miljoen ton (+6%). Met een aandeel van 60% vormen de bouwmaterialen de hoofdmoot van de eigen trafiek. Het volume bouwmaterialen groeide overigens met 20% of 229.000 ton, wat door de havenautoriteiten toegeschreven wordt aan de afvoer van uitgegraven grond van de Brusselse bouwerven en baggerslib via de binnenvaart. Ook de import van bouwmaterialen groeide met 28.000 ton.
Naast bouwmaterialen nemen ook olieproducten een belangrijk deel van de trafieken voor hun rekening. Ze vertegenwoordigen meer dan 20% van het binnenvaartverkeer. Beide goederensoorten samen zijn daarmee goed voor 85% van de Brusselse watergebonden haventrafieken, wat de cruciale rol van de haven voor de duurzame bevoorrading van Brussel bevestigt, aldus de havenautoriteiten.
Diversifiëring
Om de hegemonie van bouwmaterialen en olieproducten te doorbreken willen de havenoverheden prioritair werk maken van de diversifiëring van de trafieken met de hulp van een transportdeskundige. De derde pijler in de haven, het containerverkeer, liep immers terug in het eerste semester. Er werden bijna 6.000 teu behandeld tegenover bijna 8.000 in de eerste helft van vorig jaar. Die terugval zou het gevolg zijn van de verandering van uitbater van de terminal in juli vorig jaar. Op jaarbasis wordt toch nog op een bevredigend volume gemikt.
Tot slot werd ook een toename van het interne verkeer binnen de haven genoteerd.