Volgens Ira Dierickx, sales manager Europe van Progeco Benelux, is het onmogelijk om in de haven voor een containerdepot nog een concessie te verkrijgen. “Vanop de terminal in Meerhout willen we een volwaardig alternatief bieden voor de haven als het om herstelling en onderhoud (M&R) van containers gaat. Op de Rijn beschikken alle inland terminals reeds over eigen M&R-faciliteiten”, zegt ze.
De terminal in Meerhout heeft momenteel reeds een depot/stock contract met een groot aantal rederijen en ook Progeco werkt momenteel binnen Europa al voor vele rederijen.
Naast onderhoud en herstelling kan Progeco ook linering, flexitanks, upgrade naar foodcontainers, fumigatie, enz., aanbieden.
De samenwerking moet ook het volume leeg materiaal op het kanaal verminderen. “Samen zijn we ervan overtuigd dat door het koppelen van onze expertise, het hergebruik van lege containers via de inland terminals een boost zal krijgen”, zeggen beide partijen.
De samenwerking met de terminal in Meerhout is een eerste stap. In een latere fase zal die verder uitgebouwd worden naar andere BCTN-terminals.
“In een eerste fase zullen we driemaal per week op de terminal met onze eigen mensen aanwezig zijn voor M&R-activiteiten. Op termijn, wanneer de terminal verder uitgebreid is, zullen we onze eigen infrastructuur op de terminal hebben. We mikken op zo’n 10% van het containervolume op de terminal dat in aanmerking komt voor M&R”, besluit Dierickx.