Leuvense parkingtool voor veilige truckparkings in slechte papieren

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Truckstop26bis in Heusden-Zolder
Truckstop26bis in Heusden-Zolder © PhVDo

Het Leuvense OTRA Solutions krijgt bescherming tegen zijn schuldeisers. Ondernemer Marc Coucke investeerde via zijn vehikel Alychlo in het platform dat de ambitie heeft om uit te groeien tot een Europese Booking.com voor truckparkeren.

OTRA wil het verschil maken met een mobiele reservatietool waarmee de chauffeur op basis van realtime parkeerinformatie een gegarandeerde boeking maakt op een beveiligde parking en online een verzekerde betaling uitvoert. Chauffeurs krijgen na reservatie een QR-code om de parking binnen te rijden. Het systeem doet denken aan Booking.com voor het reserveren van een vakantieverblijf.

Moeilijk vaarwater

OTRA blijkt in moeilijk vaarwater te zitten. De ondernemingsrechtbank van Leuven heeft recent ingestemd met een gerechtelijke organisatie voor het bedrijf. Zo meldt zakenkrant De Tijd. Dat is een systeem waarbij een bedrijf onder toezicht van een rechter de kans heeft om een herstructureringsplan op te stellen. De voorbije jaren kleurden de cijfers van het Leuvense bedrijf steeds roder.

Het businessmodel rond beveiligde truckparkings lijkt moeilijk van de grond te komen. In oktober vorig jaar kondigde Group Bruno aan te stoppen met zijn beveiligde vrachtwagenparkings. Als reden wees de uitbater op de te lage rentabiliteit van de Limburgse faciliteiten.

Bereidheid tot betalen

De nood aan veilige en comfortabele parkeerplaatsen is nochtans hoog, zo kaartte de sector al meermaals aan. Op een conferentie in het Europees Parlement over het onderwerp werd de nood aan een mentaliteitsverandering aangekaart. “Iedereen wil beveiligde en goed uitgeruste parkings, niemand is tegen”, aldus Dirk Penasse van ESPORG, een organisatie die zich inzet voor veilig truckparkeren in Europa. “Om het businessmodel van beveiligde truckparkings te doen slagen, moet er een bereidheid zijn om te betalen om van zo’n parking gebruik te maken.”

Leuvense parkingtool voor veilige truckparkings in slechte papieren – Flows

Leuvense parkingtool voor veilige truckparkings in slechte papieren

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Truckstop26bis in Heusden-Zolder
Truckstop26bis in Heusden-Zolder © PhVDo

Het Leuvense OTRA Solutions krijgt bescherming tegen zijn schuldeisers. Ondernemer Marc Coucke investeerde via zijn vehikel Alychlo in het platform dat de ambitie heeft om uit te groeien tot een Europese Booking.com voor truckparkeren.

OTRA wil het verschil maken met een mobiele reservatietool waarmee de chauffeur op basis van realtime parkeerinformatie een gegarandeerde boeking maakt op een beveiligde parking en online een verzekerde betaling uitvoert. Chauffeurs krijgen na reservatie een QR-code om de parking binnen te rijden. Het systeem doet denken aan Booking.com voor het reserveren van een vakantieverblijf.

Moeilijk vaarwater

OTRA blijkt in moeilijk vaarwater te zitten. De ondernemingsrechtbank van Leuven heeft recent ingestemd met een gerechtelijke organisatie voor het bedrijf. Zo meldt zakenkrant De Tijd. Dat is een systeem waarbij een bedrijf onder toezicht van een rechter de kans heeft om een herstructureringsplan op te stellen. De voorbije jaren kleurden de cijfers van het Leuvense bedrijf steeds roder.

Het businessmodel rond beveiligde truckparkings lijkt moeilijk van de grond te komen. In oktober vorig jaar kondigde Group Bruno aan te stoppen met zijn beveiligde vrachtwagenparkings. Als reden wees de uitbater op de te lage rentabiliteit van de Limburgse faciliteiten.

Bereidheid tot betalen

De nood aan veilige en comfortabele parkeerplaatsen is nochtans hoog, zo kaartte de sector al meermaals aan. Op een conferentie in het Europees Parlement over het onderwerp werd de nood aan een mentaliteitsverandering aangekaart. “Iedereen wil beveiligde en goed uitgeruste parkings, niemand is tegen”, aldus Dirk Penasse van ESPORG, een organisatie die zich inzet voor veilig truckparkeren in Europa. “Om het businessmodel van beveiligde truckparkings te doen slagen, moet er een bereidheid zijn om te betalen om van zo’n parking gebruik te maken.”