TLB klaagt gebrekkige investeringen vrachtwagenparkings aan

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens op een rij
Vrachtwagens op een rij © Yannick De Spiegeleir

Transport and Logistics Belgium luidt de alarmbel over het tekort aan kwalitatieve vrachtwagenparkings. “Het ontbreken van de nodige infrastructuur leidt ook tot de onmogelijkheid voor chauffeurs om rij- en rusttijden na te leven.”

Op voorstel van Transport and Logistics Belgium, het overkoepelend orgaan van de transportfederaties Febetra, TLV en UPTR, hebben de sociale partners aan werkgevers- en werknemerszijde een gezamenlijk schrijven goedgekeurd over het gebrek aan parkeervoorzieningen en de lamentabele toestand van sommige bestaande parkings.

“Vertrekkende vanuit de vaststelling dat er niet alleen veel te weinig kwalitatieve parkings voor vrachtwagens beschikbaar zijn, maar dat het daarenboven vaak erg gesteld is met de sanitaire voorzieningen, roepen de sociale partners de bevoegde instanties, waaronder de federale minister van Economie en Werk, de federale minister van Sociale zaken en Volksgezondheid, en de regionale ministers van Mobiliteit, op om dringend actie te ondernemen”, klinkt het.

Snellaadpalen maar geen sanitair

Philippe Degraef, directeur van Febetra, verwijst als voorbeeld onder meer naar het ontbreken van sanitair op de vrachtwagenparking in Peutie langs de E19. “Er zijn wel snellaadpalen voor elektrische auto’s, maar aan sanitair ontbreekt het tot op vandaag voor chauffeurs die bijvoorbeeld van de Brusselse ring op weg zijn naar de Antwerpse ring. De wetgever eist dat vrachtwagenchauffeurs hun rij- en rusttijden scrupuleus naleven. De randvoorwaarden om aan die terechte eis te kunnen voldoen, met name voldoende parkings waar vrachtwagenchauffeurs hun wettelijk verplichte pauzes en rustperiodes in alle veiligheid en met het nodige comfort kunnen nemen, moeten dan wel voorhanden zijn.”

In de afgelopen jaren werden aanzienlijke inspanningen geleverd in de andere EU-lidstaten. In België lijkt de tijd stil te hebben gestaan

De sociale partners van het paritair comité voor het vervoer en de logistiek hebben unaniem al vroeger meermaals hun ongerustheid omtrent de snelwegparkings kenbaar gemaakt. “Er zijn nog steeds veel te weinig kwalitatieve parkings beschikbaar, daarenboven is het vaak rampzalig gesteld met de sanitaire voorzieningen”, stelt Bruno Velghe, voorzitter van UPTR, vast. “Zowel de Belgische als alle andere Europese chauffeurs dienen dagdagelijks vast te stellen dat in de afgelopen jaren aanzienlijke inspanningen werden geleverd in de andere EU-lidstaten om niet enkel voldoende kwalitatieve parkeerplaatsen te voorzien, maar om ze ook uit te rusten met kwalitatief en propere sanitaire installaties. In België lijkt de tijd evenwel stil te hebben gestaan. Het ontbreken van initiatieven op dat vlak heeft ook tot gevolg dat chauffeurs in de onmogelijkheid zijn om de verplichte rij- en rusttijden na te leven.”

De sociale partners verwijzen naar de regels die in de codex ‘Welzijn op het werk’ staan. “Eén individueel toilet per vijftien medewerkers, zou moeiteloos kunnen getransponeerd worden naar de parkings: één toilet per vijftien parkeerplaatsen. Hetzelfde voor wastafels en douches”, aldus Velghe.

838 miljoen euro

De transportfederaties verwijzen ook naar de bijkomende heffingen voor de transportsector. “Alleen al de tolinkomsten inzake kilometerheffing bedroegen 838 miljoen euro over het laatste volledige werkingsjaar”, geeft Lode Verkinderen, directeur van Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) aan. “Het klopt dat er al inspanningen gebeurd zijn, maar die zijn allesbehalve ontoereikend. Bovendien ontbreekt ook de controle op de kwaliteit van de parkings. Concessies of niet: het ontbreekt aan inventiviteit vanuit de overheid om bijkomende kwalitatieve parkeerplaatsen met voldoende en gedegen sanitaire voorzieningen te voorzien maar ook in te grijpen op de bestaande parkeerplaatsen.”

TLB klaagt gebrekkige investeringen vrachtwagenparkings aan – Flows

TLB klaagt gebrekkige investeringen vrachtwagenparkings aan

Nieuws, Wegtransport
Yannick De Spiegeleir
Vrachtwagens op een rij
Vrachtwagens op een rij © Yannick De Spiegeleir

Transport and Logistics Belgium luidt de alarmbel over het tekort aan kwalitatieve vrachtwagenparkings. “Het ontbreken van de nodige infrastructuur leidt ook tot de onmogelijkheid voor chauffeurs om rij- en rusttijden na te leven.”

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login