Nieuwe gratis truckparking in Antwerpse haven krijgt tien laadpalen

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
20230329 opening nieuwe vrachtwagenparking Ketenis
Opening nieuwe vrachtwagenparking Ketenis © Yannick De Spiegeleir

Port of Antwerp-Bruges heeft in Kallo een gratis vrachtwagenparking geopend met plaats voor 280 trucks. De nieuwe vrachtwagenparking wordt later uitgerust met tien snelladers voor e-trucks. Ook in Zeebrugge is er een nieuwe truckparking op komst.

De werken hadden letterlijk heel wat voeten in de aarde, want onder meer door asbestvervuiling moest er 60.000 ton aan grond afgevoerd worden. Vanaf vrijdag 31 maart is de parking open voor vrachtwagenchauffeurs. De totale investering bedraagt tien miljoen euro, waarvan twee miljoen euro Europese steun. Het gros van de investering ging naar de sanering van het terrein.

De parking is omheind, verlicht en voorzien van camerabewaking, wifi en sanitair. Snacks en dranken zijn verkrijgbaar in automaten. Na vrachtwagenparking Goordijk (210 plaatsen) op de rechteroever van de Schelde, is het de tweede vrachtwagenparking van Port of Antwerp-Bruges.

Groene corridor

“Hier komen straks minstens 10 snelladers van 300 kW en op Goordijk minstens 5 snelladers”, zegt Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges. “Ook in Zeebrugge zijn de voorbereidende werken voor een nieuwe truckparking begonnen, die uitgerust zal worden met snelladers. Zo creëren we voor het wegtransport een groene corridor tussen Antwerpen en Zeebrugge. Hiermee wil Port of Antwerp-Bruges ook de kip-eisituatie doorbreken: er komen geen elektrische vrachtwagens omdat er geen laders zijn en omgekeerd.”

Naast comfort aanbieden, wil het havenbedrijf vooral de hinder door geparkeerde vrachtwagens in de omgeving vermijden. De nieuwe parking ligt dicht bij de containerterminals. “Dat geeft de mogelijkheid om de parking in de toekomst overdag in te zetten als wachtparking voor vrachtwagens die te vroeg zijn voor hun afspraak op de terminal”, aldus De Ridder.

Eerste stap

Transportfederaties Febetra en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) waren woensdag 29 maart 2023 aanwezig op de voorstelling van de nieuwe vrachtwagenparking. “Er is een acute nood aan goed uitgeruste vrachtwagenparkings die bewaakt zijn en voorzien van de nodige faciliteiten zoals sanitair en wifi”, zegt Philippe Degraef, directeur van Febetra. “Ik heb wel begrepen dat vrachtwagens die ADR-goederen (gevarengoed, red.) vervoeren hier niet kunnen parkeren omwille van de nabije aanwezigheid van chemische bedrijven. Dit is zo opgenomen in het havenreglement.”

Frederic Keymeulen, beleidsmedewerker bij TLV, noemt de nieuwe truckparking een belangrijke eerste stap. “Het gebrek aan en de lamentabele staat van sommige vrachtwagenparkings is een dossier dat we al jaren aankaarten. De chauffeurs een propere en menswaardige locatie aanbieden, zou een evidentie moeten zijn. Het is een positieve zaak dat de haven deze stap zet. We hopen dat de Vlaamse overheid dit voorbeeld volgt.”

Op de foto (vlnr): Boudewijn Vlegels (CD&V, Bevers schepen en voorzitter Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO)), Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) en burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver (CD&V)

Nieuwe gratis truckparking in Antwerpse haven krijgt tien laadpalen – Flows

Nieuwe gratis truckparking in Antwerpse haven krijgt tien laadpalen

Nieuws, Havens
Yannick De Spiegeleir
20230329 opening nieuwe vrachtwagenparking Ketenis
Opening nieuwe vrachtwagenparking Ketenis © Yannick De Spiegeleir

Port of Antwerp-Bruges heeft in Kallo een gratis vrachtwagenparking geopend met plaats voor 280 trucks. De nieuwe vrachtwagenparking wordt later uitgerust met tien snelladers voor e-trucks. Ook in Zeebrugge is er een nieuwe truckparking op komst.

De werken hadden letterlijk heel wat voeten in de aarde, want onder meer door asbestvervuiling moest er 60.000 ton aan grond afgevoerd worden. Vanaf vrijdag 31 maart is de parking open voor vrachtwagenchauffeurs. De totale investering bedraagt tien miljoen euro, waarvan twee miljoen euro Europese steun. Het gros van de investering ging naar de sanering van het terrein.

De parking is omheind, verlicht en voorzien van camerabewaking, wifi en sanitair. Snacks en dranken zijn verkrijgbaar in automaten. Na vrachtwagenparking Goordijk (210 plaatsen) op de rechteroever van de Schelde, is het de tweede vrachtwagenparking van Port of Antwerp-Bruges.

Groene corridor

“Hier komen straks minstens 10 snelladers van 300 kW en op Goordijk minstens 5 snelladers”, zegt Annick De Ridder, havenschepen van de Stad Antwerpen en voorzitter van de raad van bestuur van Port of Antwerp-Bruges. “Ook in Zeebrugge zijn de voorbereidende werken voor een nieuwe truckparking begonnen, die uitgerust zal worden met snelladers. Zo creëren we voor het wegtransport een groene corridor tussen Antwerpen en Zeebrugge. Hiermee wil Port of Antwerp-Bruges ook de kip-eisituatie doorbreken: er komen geen elektrische vrachtwagens omdat er geen laders zijn en omgekeerd.”

Naast comfort aanbieden, wil het havenbedrijf vooral de hinder door geparkeerde vrachtwagens in de omgeving vermijden. De nieuwe parking ligt dicht bij de containerterminals. “Dat geeft de mogelijkheid om de parking in de toekomst overdag in te zetten als wachtparking voor vrachtwagens die te vroeg zijn voor hun afspraak op de terminal”, aldus De Ridder.

Eerste stap

Transportfederaties Febetra en Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV) waren woensdag 29 maart 2023 aanwezig op de voorstelling van de nieuwe vrachtwagenparking. “Er is een acute nood aan goed uitgeruste vrachtwagenparkings die bewaakt zijn en voorzien van de nodige faciliteiten zoals sanitair en wifi”, zegt Philippe Degraef, directeur van Febetra. “Ik heb wel begrepen dat vrachtwagens die ADR-goederen (gevarengoed, red.) vervoeren hier niet kunnen parkeren omwille van de nabije aanwezigheid van chemische bedrijven. Dit is zo opgenomen in het havenreglement.”

Frederic Keymeulen, beleidsmedewerker bij TLV, noemt de nieuwe truckparking een belangrijke eerste stap. “Het gebrek aan en de lamentabele staat van sommige vrachtwagenparkings is een dossier dat we al jaren aankaarten. De chauffeurs een propere en menswaardige locatie aanbieden, zou een evidentie moeten zijn. Het is een positieve zaak dat de haven deze stap zet. We hopen dat de Vlaamse overheid dit voorbeeld volgt.”

Op de foto (vlnr): Boudewijn Vlegels (CD&V, Bevers schepen en voorzitter Maatschappij Linkerscheldeoever (MLSO)), Antwerps havenschepen Annick De Ridder (N-VA) en burgemeester van Beveren Marc Van de Vijver (CD&V)