Revolutionaire ‘trailer drone’ Hyundai rijdt ook zijwaarts

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren
Trailer drone Hyundai
Trailer drone Hyundai © Hyundai Motor Group

Hyundai Motor Group heeft een autonoom transportconcept onthuld dat een revolutie in het wegvervoer kan teweegbrengen: de trailer drone. Onder de oplegger of container zijn er twee elektrische bogies op waterstof, die zelfs zijwaarts kunnen bewegen.

De ‘trailer drone’ gaat veel verder dan het Vera-concept van Volvo Trucks, waarbij de elektrische autonome trekker geen cabine meer heeft. Dit concept gaat uit van een ‘traditionele’ trekker-opleggercombinatie.

Het concept van Hyundai vindt zijn inspiratie meer in het spoorvervoer, waarbij een wagon gedragen wordt door twee bogies (draaistellen). De ingenieurs ontwikkelden een ‘Fuel Cell e-Bogie’, een elektrisch voertuig met brandstofcellen dat autonoom kan bewegen. De waterstoftanks zijn in het chassis van de trailer geïntegreerd. Afhankelijk van de configuratie heeft het voertuig een autonomie van duizend kilometer.

De trailer heeft een e-Bogie vooraan en een achteraan. Ze zijn, net als bij een wagon, onder de trailer geplaatst. Dat maakt het voertuig niet alleen zeer compact, maar ook zeer wendbaar. De draaicirkel is veel korter dan bij een conventionele combinatie. En, niet onbelangrijk, het voertuig kan ook lateraal rijden. Dit maakt totaal nieuwe terminaldesigns mogelijk. De ‘trailer drone’ kan zich dus autonoom in havens en krappe stedelijke omgevingen bewegen.

Multifunctioneel

Voor verplaatsingen op lange afstanden ontwikkelde Hyundai de ‘Cluster Mode’, een soort platooning voor meerdere ‘trailer drones’ in een bijna ‘treinachtige’ configuratie.

De Fuel Cell e-Bogie is niet exclusief voor de ‘trailer drone’ ontworpen. De bogie is een multifunctioneel platform, geschikt voor een verscheidenheid aan toepassingen, zoals het vervoer van kleine containers, intralogistiek, brandbestrijding en dergelijke.

De video onderaan dit artikel maakt duidelijk hoezeer dit concept een potentiële ‘game changer’ kan zijn voor de transportsector.

‘All-in’ voor waterstof

Euisun Chung, voorzitter van Hyundai Motor Group, onthulde het concept tijdens het Hydrogen Wave online event. Daarbij benadrukte hij ook dat de groep een plan uitrolt dat de elektrificatie van alle nieuwe commerciële voertuigmodellen omvat (met zowel brandstofcel-elektrisch als batterij-elektrische aandrijflijnen). Tegen 2028 moet de transitie volledig afgewerkt zijn.

Het bedrijf wil in 2023 een brandstofcelsysteem van de volgende generatie introduceren waarbij de kosten meer dan 50% lager zijn, het volume 30% kleiner is en het vermogen verdubbeld wordt.

Philippe Van Dooren