TLV: “CPu-systeem noopt vervoerder om kosten door te rekenen”

Nieuws, Transport
Yannick De Spiegeleir
Containers
Containers © Bart Timperman

De invoering van de Certified Pick up (CPu) in de Antwerpse haven bezorgt containervervoerders meer administratie. Wegvervoerders moeten de gemaakte kosten kunnen doorrekenen. Dat zegt beroepsfederatie Transport en Logistiek Vlaanderen (TLV).

De invoering van de Certified Pick up (CPu) heeft containervervoerders al veel kopzorgen bezorgd. Niet alleen is er de technologische uitdaging om het nieuwe digitale vrijgaveproces van containers in de bedrijfseigen systemen te integreren. CPu betekent nog een bijkomende stap voor de planners: een bezoek aan een containerterminal boeken. “Doorrekenen is de enige optie voor de vervoerder”, zegt Frederic Keymeulen, beleidsmedewerker bij TLV.

Hij benadrukt dat de transporteurs niet gekant zijn tegen maatregelen die het veilige vervoer van containers verhogen. “Het afhalen van importcontainers op basis van de identiteit van de chauffeur, moet op dat vlak een stap vooruit zijn. Bovendien kan een ver doorgedreven digitalisering van de processen in de haven een win-winsituatie betekenen voor alle betrokken partijen”, aldus Keymeulen.

Correcte vergoeding

Maar de administratieve lasten nemen wel toe en daar hoort een correcte vergoeding tegenover te staan. “Van de vervoerder wordt geëist dat hij alle administratieve controles doet om een container te kunnen afhalen. Vaak is het puzzelen om toch maar dat ene timeslot te kunnen boeken in functie van de eisen van de klant zonder dat de eigen bedrijfsplanning niet hopeloos overhoop gehaald wordt. En dat alles zonder hiervoor correct te worden vergoed. Wie een opdracht weigert, dreigt zonder werk te vallen.”

Extra inspanningen

CPu betekent voor de vervoerder vooral opnieuw extra inspanningen om de gekende flexibiliteit en service te kunnen blijven bieden, aldus TLV. “Vervoerders spannen zich in om het CPu-proces in de eigen systemen volautomatisch te kunnen integreren. Dat brengt wel aanzienlijke kosten met zich mee die de vervoerder onmogelijk kan internaliseren. Vervoerders kunnen dan ook niet anders dan die extra kosten aan de opdrachtgever van het transport aanrekenen”, besluit Keymeulen.

Yannick De Spiegeleir