Scania gaat trolleytrucks in de praktijk testen

Nieuws, Transport
Philippe Van Dooren

De tests kunnen van start gaan nu de Zweeds transportadministratie het licht op groen heeft gezet voor het Gävle Electric Road-project. Dat past binnen het streven van de Zweedse regering om tegen 2030 een voertuigenvloot te ontwikkelen die zonder fossiele brandstoffen en energie-efficiënt rijdt.

In dit Gävle-project is het de bedoeling om te testen of de trolley-technologie in reële omstandigheden kan toegepast worden op het truckverkeer. De overdracht van elektriciteit gebeurt via bovenlijnen. Ze wordt afgetapt door een pantograaf die op de truck achter de cabine is gemonteerd.

Het project wordt voor 77 miljoen Zweedse kronen (8,2 miljoen euro) gefinancierd door de overheid en voor 48 miljoen door het de bedrijfsleven en de gemeenschap van de regio Gävleborg.

Haven van Gävle

Het is de bedoeling dat de trucks goederen vervoeren tussen de haven van Gävle, iets ten noorden van Stockholm, en de stad Storvik. Tussen de haven en de E16 komt een testparcours van twee kilometer. De resterende afstand naar Storvik – zo’n 30 km – wordt op diesel afgelegd, weliswaar met een hybride motor.

Die hybride motor werd ontwikkeld door Scania en de technologie voor de overbrenging van de elektriciteit door Siemens. Beide bedrijven testen de trolley-techniek al sinds 2013 uit op een testcircuit van het Duitse bedrijf nabij Berlijn. Verschillende andere bedrijven, zoals Boliden, SSAB, Sandvik en Stora Enso, nemen deel aan het project.

Hybride motor

Volgens de onderzoekers kan een truck met deze technologie elektrisch aangedreven worden en toch genoeg flexibiliteit bieden door indien nodig over te schakelen naar een hybride motor. Bijvoorbeeld om van en naar het parcours met de elektrische bovenleidingen te rijden. Zodoende is het mogelijk om tot 80 à 90% van de ‘fossiele’ emissies te vermijden.

Verder stellen de onderzoekers dat een elektrische motor veel efficiënter is dan een conventionele, zodat de operationele kost veel geringer is. Ook het feit dat elektriciteit goedkoper is dan diesel, speelt mee, zeggen ze.

In de Verenigde Staten is men de trolley-technologie eveneens aan het testen. In Carson, in de buurt van de haven van Los Angeles, test Siemens ze sinds vorig jaar uit met Mack Trucks, een onderdeel van de Volvo-groep. De resultaten van de ‘eHighway’-proef zouden medio 2016 beschikbaar moeten zijn.

Electric Roads

Volgens Scania’s verantwoordelijke voor het Zweedse project, Nils-Gunnar Vågstedt, is deze technologie zeer beloftevol omdat het vervoer geëlektrificeerd kan worden op het bestaande wegennet. Er bestaan immers ook andere projecten, zoals die met inductie in het wegdek, waarmee de elektriciteit contactloos tussen de weg en het voertuig wordt overgedragen, maar een toepassing ervan zou bijzonder grote investeringen vragen.

Het Zweedse project past immers in het ‘Electric Roads Project’, dat één van de meest ambitieuze is van Europa en dat een verregaande ‘elektrificering’ van het vervoer in de EU beoogt.

Binnen het Europese programma werkt Scania overigens mee aan een ander project, dat de inductietechnologie test op stadsbussen. In dat geval zal een hybride Scania-bus vanaf 2016 in dagdagelijks verkeer rijden in Södertälje, waar de Zweedse constructeur zijn hoofdzetel heeft. Bij een stopstation zal de batterij van de bus per inductie in zes à zeven minuten geladen worden met genoeg energie om een volledige rit uit te rijden.