Europarlementariërs aanvaarden compromis over biobrandstoffen
Nieuws, Transport Philippe Van Dooren
De huidige reglementering voorziet dat de lidstaten ervoor moeten zorgen dat biobrandstoffen tegen 2020 tien procent uitmaken van de brandstoffen voor transport. Sinds die wetgeving werd aangenomen, is echter gebleken dat biobrandstoffen van de eerste generatie en hoofdzakelijk op basis van voedingsgewassen ook zeer nadelige effecten hebben. Ze leiden onder meer tot ontbossing en dus minder CO2-absorptie, waardoor de CO2-balans in sommige gevallen zelfs negatief is. Dit fenomeen wordt ‘Indirect Land Use Change’ (ILUC) genoemd. Om biofuels te produceren, moet meer land gebruikt worden om voedingsgewassen te telen.
Dit artikel is exclusief voor abonnees.
Kies een formule en krijg toegang tot alle artikels. Of log in als abonnee.
PARTICULIER
€325,00€294,00/jaar
Onbeperkt toegang tot alle artikels met 1 login. Perfect voor mensen met een gezonde interesse in onze sector. (Geen factuur)