SNCF Logistics knoopt opnieuw aan met groei

Nieuws, Transport
Koen Heinen

Wegvervoer, wegbevrachting en logistiek vertegenwoordigden vorig jaar een omzet van 7 miljard euro.

Fret SNCF, het spoorvrachtfiliaal en oorspronkelijke kernactiviteit, was nog goed voor een omzet van 1 miljard euro. De financiële situatie van het spoorvrachtfiliaal is er de voorbije jaren wel op vooruit gegaan. Van een negatieve ebitda van 270 miljoen euro in 2012 ging het naar een bedrijfswinst van 180 miljoen euro in 2013 en 115 miljoen euro vorig jaar. Die ommekeer ging wel gepaard met een afslanking van het personeelsbestand van 14.000 eenheden in 2009 tot 7.500 werknemers vandaag.

Dit jaar vertonen de volumes van Fret SNCF voor het eerst sinds 2007 terug een stijging. Tijdens de voorstelling van de cijfers wees Alain Picard, directeur-generaal van SNCF Logistics, op de belemmering van het filiaal in Frankrijk, namelijk de hoge tarieven voor de spoorpaden, het slecht onderhouden secundaire spoornet en de havens die hun concurrentiekracht verliezen.

Het aandeel van Frankrijk in de globale omzet is geslonken van 70% in 2008 tot 52% vorig jaar. De omzet buiten Frankrijk is vorig jaar met 12,6% gestegen. In Frankrijk liep de omzet met 1,6% terug.

Tegen 2020 mikt de groep op een omzet van SNCF Logistics van ongeveer 11 miljard euro. Het aandeel van Frankrijk zou tegen die tijd geslonken zijn tot 49%. De groei in het buitenland wordt voor de komende jaren op 5,1% per jaar geraamd.

Eén merk

De SNCF-groep heeft aangekondigd dat er schoon schip gemaakt wordt in de veertig verschillende merknamen in het wegvervoer die nu nog onder SNCF Logistics ressorteren. Namen als Calberson, Bourgey Montreuil en Wilson zullen allemaal onder het label Geodis gebracht worden, met één logo en dezelfde kleuren.

In totaal gaat het om 31.000 werknemers, 10.000 vrachtwagens en 260 logistieke sites die bij de naamswijziging betrokken zijn. De hele operatie in Frankrijk en 67 landen wereldwijd waar Geodis actief is, zal zeven jaar in beslag nemen. Ze zal gepaard gaan met een publiciteitscampagne in Europa, de VS en China.