Daarmee verliest de in 2001 geopende Taranto Container Terminal zijn laatste deepsea dienst. De Zuid-Italiaanse haven was geruime tijd de hub van Evergreen in het Middellandse Zeegebied, maar intussen gebruikt de rederij vooral Port Said, Piraeus en Algeciras als belangrijkste transshipmenthavens in de Med.
Taranto valt uit de boot omdat Evergreen in de UAM Service grotere schepen inzet. Het gaat om tonnage van de S-klasse (7.024 teu) die de kleinste eenheden uit de dienst van de U-klasse (5.364 teu) vervangt. De laatste aanloop van de UAM wordt op 24 september verricht door de ‘Ever Elite’ (6.332 teu).
De haven van Taranto beloofde tien jaar geleden al om de vaargeul te verdiepen tot 16,5 meter, maar de Italiaanse overheid heeft die plannen nooit volledig uitgevoerd. Omdat Evergreen er zelf de containerterminal exploiteert, heeft de rederij meermaals zijn beklag gedaan over het feit dat de baggerwerken uitbleven. Sinds eind 2008 is ook Hutchison Port Holdings mede-eigenaar van de Taranto Container Terminal.