In een persbericht omschrijft de Hamburgse carrier de transactie als een integratie van de containerdiensten van CSAV in het netwerk van Hapag-Lloyd.
Hoewel de twee rederijen nog niet alle toelatingen gekregen hebben, zijn ze nu wel al zeker van een Europees en een Amerikaans fiat. Verwacht wordt dat het bindende akkoord dat beide partijen in april ondertekend hebben, nog voor het einde van dit jaar in de praktijk kan worden uitgevoerd.
In de praktijk werd de integratie van de netwerken van de twee carriers al gestart. CSAV beschikt al een tijdje over een allocatie bij Hapag-Lloyd op de trans-Atlantic en eerder deze maand kondigde Flows aan dat CSAV in de trade op India van partner wisselt, waarbij MSC wordt ingeruild voor Hapag-Lloyd.
Door het inlijven van CSAV waardoor de Chilenen een aandeel van 34% in de Duitse carrier zullen krijgen, wordt Hapag-Lloyd de vierde grootste containerrederij ter wereld. Het nieuwe Hapag-Lloyd zal jaarlijks zo’n 7,5 miljoen teu vervoeren en een omzet van ongeveer negen miljard euro realiseren.
De top-4 van de grootste containerrederijen zal dan helemaal Europees zijn. Hapag-Lloyd zal met een totale capaciteit van ongeveer 980.000 teu de Aziatische concurrenten Coscon (797.000 teu) en Evergreen (921.000 teu) inhalen in de ranglijst.