CG Railways: “Treinveer sneller en veiliger dan landroute VS-Mexico”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Treinveer van CG Railways
Treinveer van CG Railways © CG Railways

Spooroperator Grupo México Transportes stapt in de treinschependienst CG Railways tussen de VS en Mexico. De vaarroute betekent niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing ten opzichte van de landreis, maar is bovendien veiliger tegen ladingdiefstal.

De Amerikaanse spooroperator Genesee & Wyoming (G&W) meldt dat Grupo México Transportes (GMXT) een intentieverklaring ondertekende om de nieuwe partner te worden in CG Railway (CGR). Die joint venture werd in 2017 door G&W en het Amerikaanse SEACOR Holdings opgericht en runt sinds 2001 een treinferrydienst tussen de havens van Mobile in Alabama (VS) en Coatzacoalcos in Veracruz (Mexico). De overname van de aandelen van SEACOR door het beursgenoteerde Grupo México Transportes moet nog door de Amerikaanse regulator goedgekeurd worden.

“Dit versterkt onze samenwerking met Grupo México Transportes, een leider in spoorvervoer in Mexcio met een sterke aanwezigheid in het zuiden van de VS, waarbij dertien havens in de twee landen”, zegt CEO van G&W Noord-Amerika Michael Miller. Grupo México Transportes is een afdeling van de holding Grupo México. Die is met een omzet van 12,7 miljard euro (2022) het vierde grootste bedrijf van Mexico. Tot de activiteiten behoren mijnbouw, transport en infrastructuurwerken in Spaanstalig Zuid-Amerika, de VS en Spanje.

Minder risico diefstal

Treinwagons verschepen met cargo biedt volgens CGR een aantal belangrijke voordelen. De transit per schip van 1.550 km over de Golf van Mexico neemt maar drie dagen in beslag, vergeleken met de meer dan tien dagen over het spoortraject van 3.540 km tussen beide havens. Bij vervoer over zee is de lading ook veel minder blootgesteld aan het risico van diefstal dan op de landroute. De douaneformaliteiten verlopen vlotter en de stationaire wagons verslijten niet.

Bovendien verving CGR in 2022 de twee opstartvaartuigen uit de jaren 1970 door twee nieuwbouwschepen ‘Mayan’ en ‘Cherokee’. Die stoten volgens de operator minder koofstofdioxide uit dan in het geval van een transport via de landroute per spoor of vrachtwagen. De identieke zusterschepen werden bij hun doop de grootste ter wereld genoemd, met een lengte van 180 meter en een capaciteit van 135 treinwagons (van 60 voet).

Zeebrugge-Harwich

Ook in België waren treinschepen ooit een belangrijke trafiek. Op 24 april zal het precies een eeuw geleden zijn dat in 1924 de dienst Zeebrugge-Harwich opende. “De Britse treinveren ontketenden vanaf het laatste jaar van de Eerste Wereldoorlog een transportrevolutie, die de basis voor de huidige roroschepen vormde”, schreef Kevin Hoggett in zijn historische boek ‘Sporen Over De Zee’. De Brit kwam in 1977 in Zeebrugge werken en was voor British Rail inspecteur van het rijdend materiaal tot de laatste overvaart in 1987.

“De treinveerdienst Harwich-Zeebrugge kende in 1985 een topjaar met 543.000 ton vracht. Maar dan beslisten de operatoren om alle trafiek tussen het Verenigd Koninkrijk en het Europese continent op één plaats te concentreren. De keuze viel op de korte Kanaalroute tussen Dover en Duinkerke. Op 31 januari 1987 voer de ‘Vanguard’ als laatste treinferry van Harwich naar Zeebrugge”, schreef Hoggett. Maar ook die rationalisering kon niet op tegen de concurrentie van de Eurotunnel vanaf 1994. Op 22 december 1995 sloot definitief het tijdperk van de Britse treinferry’s.

CG Railways: “Treinveer sneller en veiliger dan landroute VS-Mexico” – Flows

CG Railways: “Treinveer sneller en veiliger dan landroute VS-Mexico”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Treinveer van CG Railways
Treinveer van CG Railways © CG Railways

Spooroperator Grupo México Transportes stapt in de treinschependienst CG Railways tussen de VS en Mexico. De vaarroute betekent niet alleen een aanzienlijke tijdsbesparing ten opzichte van de landreis, maar is bovendien veiliger tegen ladingdiefstal.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login