MSC en ZIM opnieuw snelst groeiende carriers in top 10

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Sheffield' (2.532 teu) afvarend op de Westerschelde
De ‘Sheffield’ (2.532 teu) afvarend op de Westerschelde © Etienne Verberckmoes

Volgens een nieuwe top 10-rangschikking van de grootste containerrederijen ter wereld waren MSC en ZIM dit jaar tot dusver de snelst groeiende carriers. Dezelfde twee waren volgens de Franse databank Alphaliner ook vorig jaar al de groeikampioenen.

In Alphaliners top-10 waren er dit jaar nog geen verschuivingen in de rangschikking, Toch is er een opvallend groot verschil in de dynamiek bij de verschillende carriers. Na een lichte capaciteitsreductie in 2022, heeft de Deense rederij Maersk dit jaar tot dusver de vloot met nog eens 2,1% ingekrompen omdat de focus nu op integrale logistiek ligt.

Op de groei van MSC lijkt daarentegen geen rem te staan sinds de door de Italiaanse familie Aponte gecontroleerde carrier in januari 2022 de grootste containerrederij ter wereld werd. In de eerste helft van dit jaar nam MSC maar liefst negen megamaxschepen van ruim 24.000 teu en elf extra neo-panamaxschepen van 15.000 teu in de vaart.

Tweedehands

De in Genève gevestigde rederij blijft ook nog altijd volop tweedehandsschepen kopen en voegt in de eerste week van augustus nog eens drie nieuwe aanwinsten aan de vloot toe, waaronder de ‘Sheffield’ (2.532 teu), die nu nog heel even voor Maersk vaart (zie foto). Met een vlootgroei van 12,2% in een half jaar tijd en een gigantisch orderboek (1,5 miljoen teu) blijft de nummer 1-positie van MSC de komende jaren onbedreigd.

Percentagegewijs bleek alleen ZIM dit jaar nog ambitieuzer. De Israëlische rederij verhoogde de vlootcapaciteit met 13,3%. Tijdens de COVID-19-pandemie huurde ZIM al veel extra schepen, omdat de vele nieuwbouwschepen die in bestelling zijn, pas dit en volgend jaar in dienst komen. Ter vergelijking: de totale containervloot werd in de eerste zes maanden van dit jaar 3,5% groter.

Terugleveren

Het stelt de rederij uit Haifa volgens Alphaliner wel voor enorme uitdagingen om al die nieuwe slots te kunnen vullen. De verhouding tussen orderboek en huidige vloot bedraagt bij ZIM nu 50,6%, terwijl dat voor de volledige containervloot 28,4% is. Het is niet verrassend dat ZIM al begonnen is met het terugleveren van gehuurde boten.

Een blik op de orderboeken maakt duidelijk dat vooral CMA CGM en Evergreen zeer veel nieuwe capaciteit in aanbouw hebben, waardoor ze over enkele jaren mogelijk een plaats zullen opschuiven in de top 10. De Franse carrier is goed op weg om Maersk in te halen als nummer twee, terwijl de Taiwanese alliantiepartner al zicht krijgt op de vijfde plaats, die nu nog door Hapag-Lloyd bezet wordt.

Momentopname

Elke top 10 is altijd een momentopname waarbij de carriers die nieuwe recordschepen in de vaart nemen, het meest groeien. Dit jaar is dat het geval met de Japanse rederij ONE (+7,5%), die vorige week nog de ‘ONE Innovation’ (24.136 teu) naar Antwerpen stuurde. De rangschikking van de honderd grootste containerrederijen ter wereld kan altijd gratis geconsulteerd worden op de website van Alphaliner.

MSC en ZIM opnieuw snelst groeiende carriers in top 10 – Flows

MSC en ZIM opnieuw snelst groeiende carriers in top 10

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Sheffield' (2.532 teu) afvarend op de Westerschelde
De ‘Sheffield’ (2.532 teu) afvarend op de Westerschelde © Etienne Verberckmoes

Volgens een nieuwe top 10-rangschikking van de grootste containerrederijen ter wereld waren MSC en ZIM dit jaar tot dusver de snelst groeiende carriers. Dezelfde twee waren volgens de Franse databank Alphaliner ook vorig jaar al de groeikampioenen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login