‘Westhinder II’ in Zeebrugge gered voor “minder dan symbolische euro”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Dirk De fauw bij de 'Westhinder II'
Dirk De fauw bij de ‘Westhinder II’ © Roel Jacobus

Port of Antwerp Bruges redt het voormalige lichtschip ‘Westhinder II’ in Zeebrugge definitief van de sloop. De maritieme blikvanger op de Rederskaai werd op vraag van MDK kosteloos overgenomen en zal op zijn vertrouwde plek gerenoveerd worden.

De dreiging voor het verwijderen en slopen van de ‘Westhinder II’ is definitief van de baan. Dit maritiem erfgoed blijft voor altijd op zijn vertrouwde plaats op de Rederskaai in Zeebrugge. Het voormalige lichtschip fungeerde sinds de jaren ’90 als blikvanger van het maritieme themapark Seafront. Nadat die toeristische attractie werd gesloten, verdween in 2019 al de Russische onderzeeër ‘BX-143 Foxtrot’. Die werd in 23 jaar door meer dan 1,3 miljoen mensen bezocht.

Nu zou ook de ‘Westhinder II’, die droog op de Rederskaai geparkeerd staat, uit het havenbeeld verdwijnen nadat noch de Provincie West-Vlaanderen noch Stad Brugge bereid waren het schip over te nemen. De redding komt uit de hoek van Port of Antwerp-Bruges. “Omdat dit voor de haven een zodanig sterk beeldbepalend element geworden is”, zegt ondervoorzitter van het havenbedrijf en burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “Dit is het sluitstuk van de jachthaven en een maritiem welkomstbeeld voor de honderdduizenden cruisetoeristen die via de terminal in de ABC-toren aankomen.”

Trio van oud ijzer

De ‘Westhinder II’ behoort tot een trio van Belgisch varend erfgoed. De ‘Westhinder I’ ligt in Rupelmonde en de ‘Westhinder III’ staat in een droogdok bij het Eilandje in Antwerpen. “We konden het niet over ons hart krijgen om dit maritieme erfgoed te verschroten”, zegt administrateur-generaal van MDK Nathalie Balcaen. “Ongeacht de huidige hoge prijzen voor oud ijzer, zijn we blij dat uiteindelijk Port of Antwerp-Bruges bereid was om dit erfgoed te bewaren.”

“We betaalden nog minder dan de gebruikelijke symbolische euro”, knipoogt De fauw. “Er zijn wel wat kosten aan. Het bovendek moet opnieuw waterdicht gemaakt worden en we zullen het omringende hekwerk verwijderen. Zo wordt het schip later toegankelijk voor het publiek. Mogelijk komt er op termijn een nieuwe functie in.”

‘Westhinder II’ in Zeebrugge gered voor “minder dan symbolische euro” – Flows

‘Westhinder II’ in Zeebrugge gered voor “minder dan symbolische euro”

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Dirk De fauw bij de 'Westhinder II'
Dirk De fauw bij de ‘Westhinder II’ © Roel Jacobus

Port of Antwerp Bruges redt het voormalige lichtschip ‘Westhinder II’ in Zeebrugge definitief van de sloop. De maritieme blikvanger op de Rederskaai werd op vraag van MDK kosteloos overgenomen en zal op zijn vertrouwde plek gerenoveerd worden.

De dreiging voor het verwijderen en slopen van de ‘Westhinder II’ is definitief van de baan. Dit maritiem erfgoed blijft voor altijd op zijn vertrouwde plaats op de Rederskaai in Zeebrugge. Het voormalige lichtschip fungeerde sinds de jaren ’90 als blikvanger van het maritieme themapark Seafront. Nadat die toeristische attractie werd gesloten, verdween in 2019 al de Russische onderzeeër ‘BX-143 Foxtrot’. Die werd in 23 jaar door meer dan 1,3 miljoen mensen bezocht.

Nu zou ook de ‘Westhinder II’, die droog op de Rederskaai geparkeerd staat, uit het havenbeeld verdwijnen nadat noch de Provincie West-Vlaanderen noch Stad Brugge bereid waren het schip over te nemen. De redding komt uit de hoek van Port of Antwerp-Bruges. “Omdat dit voor de haven een zodanig sterk beeldbepalend element geworden is”, zegt ondervoorzitter van het havenbedrijf en burgemeester Dirk De fauw (CD&V). “Dit is het sluitstuk van de jachthaven en een maritiem welkomstbeeld voor de honderdduizenden cruisetoeristen die via de terminal in de ABC-toren aankomen.”

Trio van oud ijzer

De ‘Westhinder II’ behoort tot een trio van Belgisch varend erfgoed. De ‘Westhinder I’ ligt in Rupelmonde en de ‘Westhinder III’ staat in een droogdok bij het Eilandje in Antwerpen. “We konden het niet over ons hart krijgen om dit maritieme erfgoed te verschroten”, zegt administrateur-generaal van MDK Nathalie Balcaen. “Ongeacht de huidige hoge prijzen voor oud ijzer, zijn we blij dat uiteindelijk Port of Antwerp-Bruges bereid was om dit erfgoed te bewaren.”

“We betaalden nog minder dan de gebruikelijke symbolische euro”, knipoogt De fauw. “Er zijn wel wat kosten aan. Het bovendek moet opnieuw waterdicht gemaakt worden en we zullen het omringende hekwerk verwijderen. Zo wordt het schip later toegankelijk voor het publiek. Mogelijk komt er op termijn een nieuwe functie in.”