CLdN huurt aan Attica Group verkochte ‘Clementine’ meteen terug

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro 'Clementine' van CLdN
Roro ‘Clementine’ van CLdN © Henk Claeys

De verkoop van de ‘Clementine’ aan de Griekse Attica Group werd afgerond. Toch huurt CLdN het trouwe werkpaard meteen terug tot alvast eind dit jaar. Het schip is aan de slag op de Middellandse Zee tussen Turkije en Italië.

De Griekse scheepvaartgroep Attica Group maakte bekend dat de in het voorjaar aangekondigde overname van het roroschip ‘Clementine’ van CLdN is afgerond. De aankoop verliep tussen de vennootschappen Attica Holdings en CLdN Ferries. De afgesproken verkoopprijs van 13,4 miljoen euro werd gefinancierd met eigen middelen en een banklening.

Attica Group is het moederbedrijf van de rederijen Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Africa Morocco Link en Hellenic Seaways. Die bedienen met 35 schepen voor vracht en passagiers 79 havens in Griekenland en Italië en tussen Gibraltar en Tanger. De ‘Clementine’ is voor Attica Group het tweede pure roroschip.

Zes zusterschepen

De ‘Clementine’ verdwijnt niet meteen uit de CLdN-vloot maar wordt alvast tot eind dit jaar aan de Luxemburgs-Belgische roro-operator verhuurd. De voorheen vaste gast in Zeebrugge is nu aan de slag op de Middellandse Zee tussen Turkije en Italië. Opmerkelijk: het schip vaart onder Belgische vlag.

Het schip behoort tot de zogenaamde Kawasaki-klasse: een reeks van zes zusterschepen die in de tweede helft van de jaren ’90 op de Japanse scheepswerf Kawasaki gebouwd werden. Ze zijn 162 meter lang en hebben een capaciteit van 2.307 lijnmeters, goed voor 160 trailers. Bovendien heeft de ‘Clementine’ (1997) een bijkomende capaciteit voor 458 personenwagens.

Vlootvernieuwing

Sinds twee jaar worden de zes zusters verkocht met het oog op vlootvernieuwing. CLdN stapt gaandeweg over op grotere en zuinigere schepen. In november 2021 werd de ‘Valentine’ verkocht aan het Zweedse Gotland Shipping en terug gecharterd. In september 2022 volgde een definitieve verkoop van de ‘Valentine’ aan de Nieuw-Zeelandse operator KiwiRail.

Na de verkoop van de ‘Clementine’ aan Attica Group blijven nog de ‘Victorine’, ‘Melusine’ en ‘Celandine’ over.

CLdN huurt aan Attica Group verkochte ‘Clementine’ meteen terug – Flows

CLdN huurt aan Attica Group verkochte ‘Clementine’ meteen terug

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro 'Clementine' van CLdN
Roro ‘Clementine’ van CLdN © Henk Claeys

De verkoop van de ‘Clementine’ aan de Griekse Attica Group werd afgerond. Toch huurt CLdN het trouwe werkpaard meteen terug tot alvast eind dit jaar. Het schip is aan de slag op de Middellandse Zee tussen Turkije en Italië.

De Griekse scheepvaartgroep Attica Group maakte bekend dat de in het voorjaar aangekondigde overname van het roroschip ‘Clementine’ van CLdN is afgerond. De aankoop verliep tussen de vennootschappen Attica Holdings en CLdN Ferries. De afgesproken verkoopprijs van 13,4 miljoen euro werd gefinancierd met eigen middelen en een banklening.

Attica Group is het moederbedrijf van de rederijen Superfast Ferries, Blue Star Ferries, Africa Morocco Link en Hellenic Seaways. Die bedienen met 35 schepen voor vracht en passagiers 79 havens in Griekenland en Italië en tussen Gibraltar en Tanger. De ‘Clementine’ is voor Attica Group het tweede pure roroschip.

Zes zusterschepen

De ‘Clementine’ verdwijnt niet meteen uit de CLdN-vloot maar wordt alvast tot eind dit jaar aan de Luxemburgs-Belgische roro-operator verhuurd. De voorheen vaste gast in Zeebrugge is nu aan de slag op de Middellandse Zee tussen Turkije en Italië. Opmerkelijk: het schip vaart onder Belgische vlag.

Het schip behoort tot de zogenaamde Kawasaki-klasse: een reeks van zes zusterschepen die in de tweede helft van de jaren ’90 op de Japanse scheepswerf Kawasaki gebouwd werden. Ze zijn 162 meter lang en hebben een capaciteit van 2.307 lijnmeters, goed voor 160 trailers. Bovendien heeft de ‘Clementine’ (1997) een bijkomende capaciteit voor 458 personenwagens.

Vlootvernieuwing

Sinds twee jaar worden de zes zusters verkocht met het oog op vlootvernieuwing. CLdN stapt gaandeweg over op grotere en zuinigere schepen. In november 2021 werd de ‘Valentine’ verkocht aan het Zweedse Gotland Shipping en terug gecharterd. In september 2022 volgde een definitieve verkoop van de ‘Valentine’ aan de Nieuw-Zeelandse operator KiwiRail.

Na de verkoop van de ‘Clementine’ aan Attica Group blijven nog de ‘Victorine’, ‘Melusine’ en ‘Celandine’ over.