Redersvereniging inspireert volgende generatie voor maritieme sector

Flowsmagazine, Scheepvaart
Koen Dejaeger
In de maritieme sector staan innovatie, afwisseling, avontuur en diversiteit centraal.
In de maritieme sector staan innovatie, afwisseling, avontuur en diversiteit centraal. © Antwerp Maritime Academy, Jesse Willems

In het Flowsmagazine rond opleiding en carrière, bekijken we hoe de sector jongeren warm maakt om mee aan boord te komen. De Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) zet hier sterk op in met enkele opgemerkte initiatieven.

De Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) brengt alle reders samen die onder de Belgische vlag varen. Naast de belangen van de reders verdedigen, zet KBRV ook in op diverse campagnes om de volgende generatie te inspireren en te informeren over de maritieme sector. “Met onze toekomstgerichte visie willen we nieuwe talenten aantrekken voor onze reis naar een groene en digitale scheepvaart”, zegt communicatieverantwoordelijke Elle De Soomer, die het project #SeaYou toelicht.

“#SeaYou is een gezamenlijke online- en offlinecampagne van de Belgische scheepvaartindustrie”, zegt De Soomer. “Op die manier willen we de volgende generatie inspireren en informeren over de vele carrièremogelijkheden in de maritieme sector.” De campagne ontstond in samenwerking met de Antwerp Maritime Academy als idee voor een activiteitentent tijdens de Tall Ships Race.

Heeft de campagne ook resultaat opgeleverd? “Absoluut, voor 100%”, zegt De Soomer. “Het is natuurlijk een startpunt, maar het is de bedoeling om dit initiatief in de komende maanden nog verder uit te bouwen. We willen jongeren blijven inspireren en sensibiliseren voor de maritieme industrie in België.”

Vooroordelen zijn er overal en dus ook tegenover de maritieme sector, maar de sector is vooral een grote onbekende voor velen – en dus ook voor vele jongeren. “Dankzij deze campagnes kunnen we de diversiteit aan jobs en aan carrièremogelijkheden in de etalage zetten”, aldus De Soomer. De Belgische rederijen bieden diverse mogelijkheden om een mooie loopbaan uit te bouwen. Aan boord van een schip zijn er talrijke functies met belangrijke verantwoordelijkheden, maar ook wie geen zeebenen heeft, kan aan wal een succesvolle carrière uitbouwen.

Groene en digitale scheepvaart

“De maritieme sector is een branche waarin innovatie, afwisseling, avontuur en diversiteit centraal staan”, zegt De Soomer. “Met onze toekomstgerichte visie willen we nieuwe talenten aantrekken voor onze reis naar een groene en digitale scheepvaart. Dit opent de deur naar vele nieuwe en innovatieve functies in de sector. Wij streven ernaar om de besten aan te trekken om onze toonaangevende positie in de wereld te behouden.”

Wie interesse heeft in een maritieme opleiding, kan terecht aan de Antwerp Maritime Academy. Met de bachelor-/masteropleidingen Nautische Wetenschappen of Marine Engineering (Scheepswerktuigkunde) kun je als student alle kanten op. Alle info op www.amacademy.be. Een bezoek aan de campus kan op een van de infodagen.

Redersvereniging inspireert volgende generatie voor maritieme sector – Flows

Redersvereniging inspireert volgende generatie voor maritieme sector

Flowsmagazine, Scheepvaart
Koen Dejaeger
In de maritieme sector staan innovatie, afwisseling, avontuur en diversiteit centraal.
In de maritieme sector staan innovatie, afwisseling, avontuur en diversiteit centraal. © Antwerp Maritime Academy, Jesse Willems

In het Flowsmagazine rond opleiding en carrière, bekijken we hoe de sector jongeren warm maakt om mee aan boord te komen. De Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) zet hier sterk op in met enkele opgemerkte initiatieven.

De Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) brengt alle reders samen die onder de Belgische vlag varen. Naast de belangen van de reders verdedigen, zet KBRV ook in op diverse campagnes om de volgende generatie te inspireren en te informeren over de maritieme sector. “Met onze toekomstgerichte visie willen we nieuwe talenten aantrekken voor onze reis naar een groene en digitale scheepvaart”, zegt communicatieverantwoordelijke Elle De Soomer, die het project #SeaYou toelicht.

“#SeaYou is een gezamenlijke online- en offlinecampagne van de Belgische scheepvaartindustrie”, zegt De Soomer. “Op die manier willen we de volgende generatie inspireren en informeren over de vele carrièremogelijkheden in de maritieme sector.” De campagne ontstond in samenwerking met de Antwerp Maritime Academy als idee voor een activiteitentent tijdens de Tall Ships Race.

Heeft de campagne ook resultaat opgeleverd? “Absoluut, voor 100%”, zegt De Soomer. “Het is natuurlijk een startpunt, maar het is de bedoeling om dit initiatief in de komende maanden nog verder uit te bouwen. We willen jongeren blijven inspireren en sensibiliseren voor de maritieme industrie in België.”

Vooroordelen zijn er overal en dus ook tegenover de maritieme sector, maar de sector is vooral een grote onbekende voor velen – en dus ook voor vele jongeren. “Dankzij deze campagnes kunnen we de diversiteit aan jobs en aan carrièremogelijkheden in de etalage zetten”, aldus De Soomer. De Belgische rederijen bieden diverse mogelijkheden om een mooie loopbaan uit te bouwen. Aan boord van een schip zijn er talrijke functies met belangrijke verantwoordelijkheden, maar ook wie geen zeebenen heeft, kan aan wal een succesvolle carrière uitbouwen.

Groene en digitale scheepvaart

“De maritieme sector is een branche waarin innovatie, afwisseling, avontuur en diversiteit centraal staan”, zegt De Soomer. “Met onze toekomstgerichte visie willen we nieuwe talenten aantrekken voor onze reis naar een groene en digitale scheepvaart. Dit opent de deur naar vele nieuwe en innovatieve functies in de sector. Wij streven ernaar om de besten aan te trekken om onze toonaangevende positie in de wereld te behouden.”

Wie interesse heeft in een maritieme opleiding, kan terecht aan de Antwerp Maritime Academy. Met de bachelor-/masteropleidingen Nautische Wetenschappen of Marine Engineering (Scheepswerktuigkunde) kun je als student alle kanten op. Alle info op www.amacademy.be. Een bezoek aan de campus kan op een van de infodagen.