Reders zien wereldwijd prijsmechanisme als sleutel tot nulemissie

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Schip manoeuvreert uit Port S.Louis du Rhone, bij Marseille
Schip manoeuvreert uit Port S.Louis du Rhone, bij Marseille © Wikimedia Commons

In de aanloop naar MEPC 81 van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) pleiten Belgische en Nederlandse reders opnieuw voor de invoering van een wereldwijd maritiem prijsmechanisme. “Wie vervuilt, zal moeten betalen voor zijn uitstoot van broeikasgassen”, klinkt het.

De komende week – van 18 tot en met 22 maart 2024 – komt het comité voor de bescherming van het mariene milieu (MEPC) van IMO bijeen om de complexe uitdaging om de maritieme sector koolstofvrij te maken, aan te pakken.

Mondiale CO2-taks

Te midden van de veelheid aan voorgestelde maatregelen, zou volgens de Koninklijke Belgische Redersvereniging (KBRV) de eenvoudigste oplossing weleens de sleutel kunnen zijn tot een effectieve decarbonisatie. De vereniging pleit voor het invoeren van een mondiale CO2-heffing. “Een wereldwijd prijsmechanisme voor de uitstoot van broeikasgassen biedt een eenvoudige en krachtige stimulans voor de industrie om op decarbonisatie over te stappen. Dat sluit perfect aan bij het beginsel dat de vervuiler betaalt”, zegt Celine Audenaerdt, hoofd Milieu en Technische Zaken bij KBRV. “Door de emissiekosten te internaliseren (het principe dat de producent of consument moet betalen voor de negatieve gevolgen van productie of consumptie, red.), moedigt die maatregel bedrijven aan om te investeren in schonere technologieën en praktijken en zo zinvolle CO2-reducties te realiseren.”

Volgens KBRV kan het ontbreken van een wereldwijd prijsmechanisme leiden tot een gefragmenteerd landschap van lokale en regionale mechanismen van de prijsbepaling, elk met hun eigen complexiteit en uitdagingen. “Hoewel er als reden om tegen een mondiaal prijsmechanisme te zijn, bezorgdheid heerst over de negatieve gevolgen voor de handel, is de realiteit dat een versnipperd pakket van economische maatregelen nog schadelijker is. Het risico bestaat dat gevestigde handelspatronen worden verstoord, rederijen onzeker worden en dat de marktdynamiek wordt verstoord”, zegt Audenaerdt.

Valkuilen van versnippering

“Het is daarom van cruciaal belang dat alle belanghebbenden op de komende MEPC 81 het mondiale prijsmechanisme voor broeikasgassen erkennen als een gestroomlijnde en effectieve oplossing”, vervolgt ze. “Door een uniforme aanpak te omarmen, kan de maritieme sector de valkuilen van versnippering vermijden, zorgen voor eerlijkheid en billijkheid in de emissiereductie-inspanningen en de weg vrijmaken voor een duurzamere toekomst voor de wereldwijde scheepvaart.”

Ook Carl-Antoine Saverys, CEO van Exmar, waarschuwt voor een gefragmenteerd landschap: “De scheepvaartindustrie, die van nature mondiaal is, biedt een unieke kans voor transformatie en vooruitgang. Het is van cruciaal belang dat de regelgeving wereldwijd wordt geharmoniseerd om een eerlijk en gelijk speelveld te garanderen”, zegt hij. “Door het risico van een gefragmenteerde vloot met verschillende milieunormen aan te pakken, is er een kans om positieve verandering teweeg te brengen.”

De nieuwe Europese emissiehandel voor de scheepvaart ging vanaf 1 januari 2024 van start. Eerder kaartte directeur van KBRV Wilfried Lemmens al aan dat de EU veel meer druk zou moeten zetten om te zorgen dat er over de gehele wereld rond emissies dezelfde regels gelden.

De KBRV en de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) deden al in 2023 de oproep aan IMO om de decarbonisatie van de scheepvaart te versnellen. Onderstaand vindt u die video met een gezamenlijke boodschap van Belgische en Nederlandse reders terug.

Reders zien wereldwijd prijsmechanisme als sleutel tot nulemissie – Flows

Reders zien wereldwijd prijsmechanisme als sleutel tot nulemissie

Nieuws, Scheepvaart
Julie Desmet
Schip manoeuvreert uit Port S.Louis du Rhone, bij Marseille
Schip manoeuvreert uit Port S.Louis du Rhone, bij Marseille © Wikimedia Commons

In de aanloop naar MEPC 81 van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) pleiten Belgische en Nederlandse reders opnieuw voor de invoering van een wereldwijd maritiem prijsmechanisme. “Wie vervuilt, zal moeten betalen voor zijn uitstoot van broeikasgassen”, klinkt het.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login