Veerboten vervoeren nieuwe wagens bij gebrek aan autoschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De ropax 'Mega Express' van Corsica Ferries
De ropax ‘Mega Express’ van Corsica Ferries © Stefan Verberckmoes

Twee roroschepen van CLdN Ro-Ro worden nu in de Med ingezet voor het vervoer van nieuwe Fordwagens. Ook een passagiersferry van Corsica Ferries werd al ad hoc ingezet voor autovervoer omdat er een tekort is aan gespecialiseerde car carriers.

Begin dit jaar waren de vooruitzichten voor de eigenaars van ‘pure car and truck carriers’ (PCTC) niet zo gunstig. Omwille van verstoorde logistieke ketens voor bepaalde onderdelen, was het ladingaanbod minder groot dan verwacht. Gaandeweg kwam daar verandering in en volgens de laatste prognose van de Britse consultant Clarksons Research zullen er dit jaar uiteindelijk 8% meer nieuwe wagens vervoerd worden.

Omdat die auto’s vaak over langere afstanden – onder andere van China naar Europa – getransporteerd worden, nam de vraag naar PCTC’s in 2022 zelfs met 14% toe. Die forse vraag naar meer autoschepen heeft het gemiddelde chartertarief om een schip met een capaciteit van 6.500 ceu (car equivalent units) voor een jaar te huren, opgedreven naar iets meer dan 100.000 dollar per dag. Dat is dubbel zoveel als de vorige recordtarieven uit het tweede kwartaal van 2008.

CLdN Ro-Ro

Andere soorten roroschepen blijken nu ook zeer gegeerd voor het vervoer van nieuwe wagens. De ‘Melusine’ van CLdN Ro-Ro, die in 1999 werd gebouwd als vrachtferry voor de Noordzee en jarenlang vanuit Zeebrugge werd ingezet, is al sinds eind september wekelijks aan het pendelen tussen de autofabriek Ford Otosan in het Turkse Gölcük en de Zuid-Italiaanse haven Gioia Tauro. Ook het zusterschip ‘Celandine’ wordt sinds medio oktober ingeschakeld voor de export van Ford Otosan.

Behalve vrachtferry’s worden intussen ook ropaxschepen gebruikt om nieuwe wagens te vervoeren. Corsica Ferries heeft een uitgebreide vloot (zie foto) om in het zomerseizoen toeristen te vervoeren van en naar de eilanden Corsica en Sardinië, maar kan in het kalmere winterseizoen gemakkelijk enkele ropaxen missen voor lucratieve tripjes.

Nieuwe schepen

De veerboot ‘Pascal Lota’ werd medio december al ingezet voor het vervoer van 650 nieuwe auto’s (hoofdzakelijk Peugeot 208) tussen de Franse havens Fos en Le Havre. De ropax liep intussen ook al de havens Rotterdam en Vigo aan en is nu op de terugweg naar Corsica Ferries’ Franse uitvalsbasis in Toulon.

Om het tekort aan PCTC’s op te vangen, werden er dit jaar opvallend veel nieuwe autoschepen besteld. In november was al een capaciteit van 700.000 ceu in aanbouw, wat 16% van de huidige vloot vertegenwoordigt. Begin vorig jaar bedroeg dat percentage slechts 2%. Veel van die schepen werden ook besteld omdat ze op termijn op lng, ammoniak of methanol zullen kunnen varen. Het gros van die nieuwbouwtonnage komt wel pas in 2024 of later in de vaart.

Veerboten vervoeren nieuwe wagens bij gebrek aan autoschepen – Flows

Veerboten vervoeren nieuwe wagens bij gebrek aan autoschepen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De ropax 'Mega Express' van Corsica Ferries
De ropax ‘Mega Express’ van Corsica Ferries © Stefan Verberckmoes

Twee roroschepen van CLdN Ro-Ro worden nu in de Med ingezet voor het vervoer van nieuwe Fordwagens. Ook een passagiersferry van Corsica Ferries werd al ad hoc ingezet voor autovervoer omdat er een tekort is aan gespecialiseerde car carriers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login