Verlenging barge voor meer containers tussen Zeebrugge en Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Tripoli op werf Breko
Verlenging ‘Tripoli’ op werf Breko in Hemiksem © PortConnect

Operator van estuaire bargeschepen PortConnect verlengt de ‘Tripoli’ om tussen Zeebrugge en Antwerpen meer containers te kunnen meenemen. Omdat de vraag naar bijkomende capaciteit groot is, wordt mogelijk daarna ook de ‘Deseo’ verlengd.

Op de scheepswerf van de Nederlandse groep Breko in Hemiksem bij Antwerpen – het voormalige Casco – ligt de ‘Tripoli’ nu in twee stukken. Die estuaire barge uit de vloot van operator PortConnect wordt met 25 meter verlengd: van 110 naar 135 meter. “Hiermee trekken we de capaciteit op van 375 naar 580 teu”, zegt algemeen directeur Olivier Crousel van PortConnect. “We verwachten dat het schip midden december terug in de vaart komt.”

De vraag naar extra capaciteit is hoog. De estuaire vaart over de Westerschelde is een alternatief voor dichtslibbende wegen en de beperkte binnenvaartontsluiting van Zeebrugge. In de eerste drie kwartalen van 2022 vervoerde PortConnect tussen Zeebrugge en Antwerpen 200.000 teu aan containers. In 2021 liet PortConnect al de ‘Polybotes’ ombouwen van roro naar 200 teu containercapaciteit. “Op de kades in Zeebrugge zijn voldoende kranen en is ruimte voorhanden om langere barges te behandelen. Op sommige terminals in Antwerpen wordt het wellicht even aanpassen om de operaties vlot in te plannen. Als de verlenging een succes blijkt, dan pakken we wellicht binnenkort ook de ‘Deseo’ aan.”

Antwerpen en Oostende

PortConnect is een samenwerkingsverband van Port of Antwerp-Bruges en Group Decloedt. De operator kan rekenen op een vloot van vijf versterkte binnenschepen die tussen Zeebrugge, Antwerpen en af en toe Rotterdam varen. De ‘Tripoli’ en ‘Deseo’ hadden – tot nog toe – een capaciteit van 375 teu. De ‘Amberes’ en ‘Europort’ kunnen elk 300 teu meenemen en de ‘Polybotes’ 200 teu. De redactie van Flows vernam in kringen van Haven Oostende dat er gedacht wordt aan het doortrekken van de estuaire vaart tot in Oostende. Logischerwijze zou PortConnect hiervoor in aanmerking kunnen komen, maar daarover wenste Olivier Crousel nog geen uitspraken te doen.

De verlenging van de ‘Tripoli’ is niet de enige vernieuwing. Begin november presenteerden operator PortConnect en eigenaar Victrol de vernieuwde motoren van de ‘Amberes’. Antwerp Diesel Repair (ADR) installeerde twee krachtige GreenPower-motoren die voldoen aan de EU Stage V-emissienormen, en een nabehandelingsinstallatie voor uitlaatgassen.