PortConnect start feederlijn containers Oostende, Zeebrugge, Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Start estuaire vaart Haven Oostende
Steve Declercq, Olivier Crousel, Dirk Declerck, Charlotte Verkeyn, Bart Tommelein, Jan Allaert © Haven Oostende

PortConnect start een wekelijkse feederdienst voor containers tussen Oostende, Zeebrugge en Antwerpen. In samenwerking met Haven Oostende en goederenbehandelaar Nectar Belgium wordt gemikt op bedrijven uit de regionale industrie.

Maandagmorgen 12 december 2022 ontving Haven Oostende voor het eerste de ‘Polybotes’. Die estuaire barge opent een nieuwe, wekelijkse feederdienst voor containers tussen Oostende, Zeebrugge en Antwerpen. De containers worden op de REBO-terminal behandeld door de Belgische tak van de Britse Nectar Group, die in het voorjaar in Oostende werd opgericht.

“Dat biedt de mogelijkheid voor bedrijven uit de regio om via Haven Oostende op een efficiënte en betrouwbare manier de aan- en afvoer van containers te garanderen”, zegt voorzitter Charlotte Verkeyn. “Een vaste feederdienst draagt bij tot bijkomende maritieme trafiek en werkgelegenheid. Daarnaast geven we hiermee ook vorm aan onze doelstelling om in te zetten op multimodaal vervoer.”

Vaste lijndienst

“Die modal shift naar meer zeetransport is nodig”, zegt Dirk Declerck, CEO van Haven Oostende. “Twee van de belangrijke redenen zijn de files en het streven naar een beter milieu. We bewijzen hiermee dat de groei van de haven en ecologie hand in hand gaan.”

Ondertussen lopen er diverse contacten met verschillende bedrijven in de regio van Oostende die sterk geïnteresseerd zijn in deze modal-shiftoplossing. In de jongste editie van het Flowsmagazine uitte business development director Steve Declercq nog de wens voor dergelijk initiatief: “Wat me in 2023 het meest blij zou maken, is de komst van een vaste, regelmatige lijndienst. Ongeacht de bestemming of het soort cargo, zou dit zekerheid bieden om een cluster op te zetten. Dat kan gerust ook een feederdienst van containers naar Zeebrugge en Antwerpen zijn. We becijferden dat de industrie binnen een straal van vijf kilometer rond de haven jaarlijks 25.000 teu verplaatst. Er lopen gesprekken over een uitbreiding van de estuaire vaart tot in Oostende en we hebben reeferplugs op de kaaien.”

Potentieel volume

PortConnect is een gezamenlijke rederij van Port of Antwerp-Bruges en Group Decloedt. Voor deze operator van een vloot van vijf estuaire barges, is de uitbreiding naar Oostende deze maand al de tweede opsteker na het politieke akkoord voor uitbreiding van de Belgische estuaire vaart naar Nederlandse havens.

“Wij doen al sinds 2008 aan estuaire vaart tussen Zeebrugge en Antwerpen”, zegt algemeen directeur Olivier Crousel. “We zijn verheugd dat nu ook Haven Oostende deel van een wekelijkse feederlijn zal uitmaken. De industriële omgeving van Oostende heeft potentieel voor cargovolume en dit is een mooi alternatief voor wegtransport.”

PortConnect start feederlijn containers Oostende, Zeebrugge, Antwerpen – Flows

PortConnect start feederlijn containers Oostende, Zeebrugge, Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Start estuaire vaart Haven Oostende
Steve Declercq, Olivier Crousel, Dirk Declerck, Charlotte Verkeyn, Bart Tommelein, Jan Allaert © Haven Oostende

PortConnect start een wekelijkse feederdienst voor containers tussen Oostende, Zeebrugge en Antwerpen. In samenwerking met Haven Oostende en goederenbehandelaar Nectar Belgium wordt gemikt op bedrijven uit de regionale industrie.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt toegang tot Flows?

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

Abonneer

Ben u al abonnee?

Login