Emanuele Grimaldi: “Hoop op wereldwijde uitstootregeling scheepvaart”

Nieuws, Scheepvaart
Bart Timperman
20220930 Emanuele Grimaldi 2
Emanuele Grimaldi © Grimaldi Group

Op de 25e Euromed Conferentie en de 75e verjaardag van de familiale rederij Grimaldi, klinkt eigenaar Emanuele Grimaldi verrassend optimistisch. “Ik zie een ‘window of opportunity’ om een wereldwijde regeling voor onze emissies te bereiken.”

Milieu was niet toevallig het eerste grote item in de openingstoespraak van voorzitter Emanuele Grimaldi op de jaarlijkse Euromed Conferentie. De groep investeert al langer in een groenere vloot en operaties. “Het is prima dat de Europese Unie met een Europees ETS (Emission Trade System, nvdr) wil werken”, stelde de topman van de Italiaanse groep. “Het is een prima ‘call to action’. Maar het is een administratieve nachtmerrie als op termijn alle regio’s ter wereld met eigen systemen komen. Het zou de scheepvaart minder zekerheid bieden en het zou leiden tot lagere efficiëntie.”

Toch heeft Emanuale Grimaldi hoop dat die nachtmerrie geen realiteit wordt. “De laatste tijd zie ik een ‘window of opportunity’ om tot een ETS-regeling te komen die wereldwijd geldt. Enkele van de grootste scheepsbouw- en maritieme landen ter wereld, zoals China en Japan en ook enkele ontwikkelingslanden werken aan een oplossing. Ook de International Chamber of Shipping (ISC) commissie voor marktgerichte maatregelen op lange termijn, werkt aan het dossier. Ik zie dat alle stakeholders in deze materie hier de meerwaarde van zien. De regeling zou erop neerkomen dat er voor alle schepen boven 5.000 DWT (deadweight tonnage, nvdr) een heffing komt per ton verbruik. We spreken hier over ongeveer 250 miljoen ton brandstof.”

Pioniers

Het kader van de marktgerichte maatregel zou er volgens Emanuele Grimaldi zo kunnen uit zien: “Van de opbrengst van het ETS-systeem zou 80% kunnen gaan naar de bedrijven die pionieren met groene brandstof.” Op die manier zou volgens de Grimaldibaas een grote kans worden gegeven voor de snelle doorgroei naar zero-emissieschepen. ” We zijn er van overtuigd dat de wereld op deze manier een kans heeft om de doelstelling van 5% emissievrije schepen tegen 2030 te halen. De andere 20% van de inkomsten zou dan naar de ontwikkelingslanden gaan die de juiste omgeving hebben voor de productie van groene brandstoffen. Dit voorstel is proportioneel en aanpasbaar na een eerste periode – laten we zeggen 5 jaar – waarin we mogelijke verbeteringen kunnen bestuderen. Ik hoop dat de IMO (International Maritime Organisation) de verschillen tussen de lidstaten kan overbruggen.”

Winst

Tijdens zijn toespraak erkende Emanuele Grimaldi dat de groep, ondanks alles crisissen, een uitstekend jaar neerzette. “Wij hebben in de 75 jaar van ons bestaan nooit verlies gemaakt”, klonk het trots. “Maar dit jaar was uitzonderlijk. Dat danken we aan veel factoren, maar zeker ook aan onze investeringen in technologie om zuiniger te varen. Die lijn willen we nog sterker verder trekken. De goede resultaten zullen gebruikt worden voor nieuwe milieuvriendelijke investeringen.”

Zeevarenden

Opvallend was ook dat de voorzitter van de groep zijn openingsrede afsloot met een dankwoord voor de zeevarenden. “Tijdens de pandemie, maar ook daarna konden we op hun inzet rekenen”, klonk het dankbaar. “Ik denk dat we ons allen nog meer bewust werden van onze verantwoordelijkheid voor het welzijn van onze bemanningen.”

Bestellingen

De beloftes over investeringen zet Grimaldi alvast meteen om in daden. Er wordt een order verwacht voor de bouw van mogelijk tien nieuwe autoschepen. Dat order is nog niet formeel bevestigd. Wel formeel bevestigd is een bestelling voor nog twee roroschepen van de GG5G-klasse. De twee extra schepen die zojuist zijn besteld, brengen het aantal roro’s van dezelfde serie op veertien, waarvan er al tien zijn afgeleverd. Daaronder ook schepen voor dochterbedrijf Finnlines. Het laadvermogen van die nieuwkomers is dubbel zo groot als de vorige klasse roroschepen van de groep.

China

Emanuele Grimaldi onderstreept het belang van de start van nieuwe lijnen voor het vervoer van auto’s tussen Europa en het Verre Oosten. Daarmee wil de groep inspelen op de grote ambities van de autobouwers daar rond elektrische en zelfrijdende wagens. Grimaldi vernoemde naast de klassieke autobouwers zoals BMW, Renault, Ford en Tesla ook nadrukkelijk een reeks nog eerder onbekende Aziatische nieuwkomers.

Ten slotte liet de voorzitter van de Grimaldi Group nog uitschijnen dat er gekeken wordt naar nieuwe acquisties of investeringen, waaronder alvast één die nog onder een ‘no-disclosure’-regeling valt. Hij vernoemde daarbij meerdere landen in het Middellandse Zeegebied. Over België werd niet gesproken in het kader van die plannen. De voorzitter pronkte wel met de nieuwe parkeergarage met groene meerwaarde bij AET in Antwerpen.