Verlies P&O Ferries maal vijfenvijftig in coronajaar 2020

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
De 'Pride of York' en 'Pride of Bruges' aan de P&O terminal in Zeebrugge
De ‘Pride of York’ en ‘Pride of Bruges’ aan de P&O terminal in Zeebrugge © Port of Zeebrugge Fanpage

De jaarrekening 2020 van roro-operator P&O Ferries bevestigt de zware klappen van de coronapandemie en de verstoorde supplychains. Het verlies liep maar liefst vijfenvijftig keer hoger op dan in 2019 en dwong tot drastische maatregelen.

De Britse overheid publiceerde de neergelegde jaarrekening 2020 van P&O Ferries Divisions Holdings Limited. Dat is de overkoepelende vennootschap boven de scheepvaart van P&O tussen het Verenigd Koninkrijk, Ierland en continentaal Europa (Ferries), en Europese transport- en logistieke activiteiten (Ferrymasters). Het document geeft om te beginnen een inkijk op de transportvolumes. In 2020 werden 1,952 miljoen vrachteenheden verscheept ten opzichte van 2,106 miljoen in 2019, een terugval van de cargo met 7,3%. De transportdivisie Ferrymaster vervoerde 535.000 vrachteenheden ten opzichte van 553.000 in 2019 (-3,25%).

Die terugval in cargo was significant maar klein bier ten opzichte van de catastrofe bij de passagiers. Van 7,795 miljoen personen en 1,43 miljoen passagiersvoertuigen in 2019 ging het naar 2,272 miljoen (-70,8%) personen en 0,403 miljoen (-71,8%) passagiersvoertuigen. De raad van bestuur verwijst naar de coronapandemie en de verstoorde supplychains maar spreekt nauwelijks van de brexit.

124 miljoen euro verlies

De omzet van de holding viel met 22,4% terug van 1,26 miljard naar 1,02 miljoen euro. Dat omzetverlies, gekoppeld aan onder meer 45,8 miljoen herstructureringskosten en toegenomen pensioenlasten, hakte zwaar in op de rendabiliteit. In 2020 liep het verlies na belastingen op tot 124,22 miljoen euro, maar liefst vijfenvijftig keer zwaarder dan het verlies van 2,24 miljoen euro in 2019. In dat voorgaande jaar was er trouwens vóór belastingen nog een winst van 0,9 miljoen pond (1,06 miljoen euro).

Logischerwijze besloot de raad van bestuur om net als in 2019 geen dividend aan de aandeelhouders uit te betalen. De groep vroeg aan de hoofdaandeelhouder DP World financiële ondersteuning en vond bij de banken verzachting van de terugbetalingsschema’s van leningen.

Ropaxen verkocht

Er werden ook operationele besparingsknopen doorgehakt. In mei 2021 werd beslist om 1.100 van de 4.000 medewerkers te laten afvloeien.

Eind 2020 werd de verlieslatende ropaxdienst Zeebrugge-Hull opgedoekt. De zusterschepen ‘Pride of Bruges’ en ‘Pride of York’ (foto) van deze dienst werden in april 2021 verkocht aan de Italiaanse operator Grandi Navi Veloci (GNV) uit de groep MSC. Die betaalde volgens het jaarrapport voor elk schip ongeveer 5 miljoen euro, wat resulteerde in een gezamenlijke opbrengst van 4 miljoen euro.

Tilbury en Zeebrugge ontwikkelen

“Naast de macro-economische factoren waarover wij geen controle hebben, focussen we voor de continuïteit en toekomst van de groep op wat we zelf in handen hebben zoals veiligheid, klantentevredenheid, stiptheid en beheer van het werkkapitaal”, noteerde de raad van bestuur.

Als concrete acties werden bedrijfseenheden Short Routes en Overnight Routes gebundeld in de nieuwe bedrijfseenheid Ropax. De eenheden Freight Services en P&O Ferrymasters werden gestroomlijnd tot een virtuele bedrijfseenheid P&O Logistics.

“P&O Logistics nam in mei 2020 een nieuwe riviersteiger in Tilbury in gebruik en focust op het ontwikkelen van multimodale trafieken via de Thames en uitbreiding van het routenetwerk. Daarnaast wordt de lolo-dienst tussen Zeebrugge en Hull verder uitgebreid.”

Roel Jacobus