HMM wendt op nippertje grote staking af

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'HMM Nuri' (16.010) in zijn eerste laadhaven, Busan
De ‘HMM Nuri’ (16.010) in zijn eerste laadhaven, Busan © HMM

De vakbonden en de directie van de Zuid-Koreaanse rederij HMM hebben een akkoord bereikt over een loonsverhoging. Daarmee kon een grootscheepse staking van zowel zeevarenden als kantoorpersoneel op het nippertje vermeden worden.

De vakbonden hebben hun zin niet gekregen, maar stemden in met een compromis om de Zuid-Koreaanse economie niet te schaden. De lonen van alle werknemers worden met 8% verhoogd, met terugwerkende kracht tot het begin van dit jaar. Iedereen krijgt ook een bonus die 650% van het maandsalaris bedraagt. Dat is ruim dubbel zoveel als wat de directie eerder wou geven.

De vakbonden van de zeevarenden hadden een loonsverhoging van 25% gevraagd, omdat de rederij nu grote winsten maakt en de salarissen tussen 2011 en 2019 bevroren waren, omdat HMM toen zware verliezen leed. Vorig jaar werden de lonen met 2% verhoogd.

Jobaanbod van MSC

Omdat het sociaal overleg na ruim twee maanden volledig in het slop was geraakt, kondigden de vakbonden eind augustus aan dat 92,1% van alle gesyndiceerde bemanningsleden (432 mensen) bereid waren om het werk neer te leggen indien er tegen 1 september geen akkoord zou zijn.

De druk op de directie was groot omdat 317 zeevarenden al een ontslagbrief hadden geschreven, die ze zouden indienen mocht een compromis uitblijven. Zij zouden in dat geval een jobaanbod van MSC aannemen, want die Zwitserse rederij zoekt al een tijdje actief in Korea naar nieuwe crewleden.

Solidariteit

Toen de onderhandelingen gisteren afgesloten moesten worden, werd de druk nog verder verhoogd omdat ook zo’n 755 kantoormedewerkers dreigden te staken. In de haven van Busan werd ook al actie gevoerd aan boord van de schepen ‘Hyundai Brave’ (8.566 teu) en ‘HMM Rotterdam’ (23.792 teu). Uit solidariteit met de crews van HMM hebben alle Zuid-Koreaanse schepen gisteren ook hun scheepshoorns laten klinken in Busan.

Het compromis werd pas deze ochtend na een marathononderhandeling van achttien uur bereikt. Daarmee werd op het nippertje een eerste groot arbeidsconflict bij HMM afgewend. Een staking zou de rederij volgens de directie zo’n 580 miljoen dollar hebben gekost.

Plichtsbewust

De vakbonden werden uiteindelijk over de streep getrokken met het argument dat een staking ook de ganse Zuid-Koreaanse economie zou treffen, omdat de vele verladers die klant zijn bij HMM hun goederen niet tijdig zouden kunnen exporteren. De Koreanen zijn een plichtsbewust volk en hechten daarom een grote waarde aan argumenten van nationaal belang.

Stefan Verberckmoes