Sluiting terminal in Ningbo treft leden van Ocean Alliance

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De Meishan International Container Terminal in Ningbo
De Meishan International Container Terminal in Ningbo © provincie Zhejiang

De tijdelijke sluiting van de Meishan International Container Terminal in Ningbo stuurt de vaarschema’s van de vier leden van de Ocean Alliance in de war. Het is nog altijd niet duidelijk wanneer de behandeling van containers hervat kan worden.

De terminal op het eiland Meishan stopte vorige woensdag 11 augustus om 4.00 uur alle operaties nadat een havenarbeider positief getest had op de deltavariant van het coronavirus. Meteen werd beslist om zo’n vierduizend havenwerkers te laten testen.

Omdat de tijdelijke productievermindering in Yantian na een coronabesmetting in mei tot enorme congestieproblemen leidde, die bij de carriers nog vers in het geheugen ligt, wordt nu gehoopt dat zo’n scenario zich niet in de derde grootste containerhaven ter wereld zal herhalen. Carriers als OOCL en CMA CGM hebben niet lang gewacht om al meteen aanlopen in Ningbo te schrappen.

Gebruikers

Het is nu al duidelijk dat vooral de leden van de Ocean Alliance hinder zullen ondervinden. De belangrijkste gebruikers van de terminal zijn CMA CGM, COSCO Shipping Lines, Evergeen, OOCL en een reeks regionale carriers waaronder Zhonggu Logistics en Ningbo Ocean Shipping. De terminal op het eiland Meishan behandelt onder andere de grootste megamaxschepen van de alliantie, zoals onlangs nog het recordschip ‘Ever Ace’ van 23.992 teu (zie foto).

Reactie Maersk

Maersk liet de klanten al weten dat de impact voor de Deense rederij voorlopig beperkt is. De meeste schepen van het 2M Vessel Sharing Agreement met MSC worden behandeld op Beilun Container Terminal Phase 4. Maersk koopt wel slots op een gezamenlijke dienst van CMA CGM, COSCO en Hapag-Lloyd tussen de Far East en Centraal-Amerika, die aan de betrokken terminal behandeld wordt. De geplande aanloop van volgende week met de ‘Seaspan Oceania’ (8.468 teu) werd alvast geschrapt.

Ook twee andere schepen uit die dienst, de ‘CMA CGM Musca’ (11.040 teu) en de ‘APL Le Havre’ (10.070 teu) zullen uit Ningbo wegblijven. Hapag-Lloyd biedt zijn klanten alvast aan om de lading voor die afvaarten naar Shanghai te laten trucken.

CMA CGM

Volgens Maersk zijn er al enkele schepen van Meishan naar andere terminals in Ningbo uitgeweken, waar de druk dus zal toenemen. Voor de meeste terminals zijn er al geruime tijd wachttijden van anderhalve dag tot twee dagen.

Het is nu wachten op een communicatie van CMA CGM naar de klanten. Die Franse rederij heeft sinds vorige maandag de megamax ‘CMA CGM Rivoli’ (23.112 teu) uit de FAL1 Service aan de kant liggen bij Meishan International Container Terminal. CMA CGM bekijkt wellicht nog altijd met de terminal en de locale autoriteiten welke perspectieven er zijn voor een hervatting van de activiteiten. Ook de ‘CMA CGM Samson’ (8.465 teu) uit de PEX3 Service ligt er al sinds maandag. De ‘CMA CGM Kerguelen’ (17.722 teu), die in China importlading voor de FAL1-dienst komt lossen, vaart nu eerst naar Shanghai en pas daarna naar Ningbo in de hoop dat die call op 16 augustus mogelijk zal zijn.

Stefan Verberckmoes