2M moet dubbele aanloop in Yantian opgeven

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De AE6/Lion Service van 2M naar de Far East is voor Antwerpen de belangrijkste 2M-dienst in volumes. Om de betrouwbaarheid van de dienst te verzekeren, zullen Maersk en MSC de Chinese haven Yantian niet langer aanlopen tijdens de eastboundreizen.

Volgens de Deense rederij Maersk moet de rotatie ingekort worden omwille van de vele congestieproblemen en operationele uitdagingen waarmee de carriers te maken krijgen. Door de dubbele aanloop van Yantian te vervangen door een enkele stop, kunnen de elf ingezette schepen een paar dagen winnen in hun 77 dagen durende rondreis.

De AE6/Lion-dienst blijft Antwerpen met Yantian verbinden, maar de transittijden zullen wel langer worden. De ‘MSC Sveva’ (19.224 teu), die komende zondagavond 15 augustus aan de MSC PSA European Terminal (MPET) verwacht wordt voor een verblijf van maar liefst vijf dagen omwille van de enorme call size, wordt het eerste schip dat Yantian voorbij zal varen.

Westbound

De megamax zal in de Far East na de aanlopen van Singapore en Laem Chabang rechtstreeks naar Ningbo doorvaren, waar de terugreis naar Europa begint. Na een aanloop in Shanghai volgt daarna de westboundaanloop van Yantian (die behouden blijft), waarna de schepen alleen nog Tanjung Pelepas aanlopen alvorens koers te zetten naar Sines en Antwerpen.

In de AE6/Lion schepen varen vier megamaxschepen van 19.224 tot 20.568 teu, twee zusterschepen van 16.652 teu (foto) en nog vijf neopanamaxen met een capaciteit van 13.000 tot 14.036 teu.

Stefan Verberckmoes