Uniek: tweedehandsschepen MSC nu duurder dan ze in 2005 nieuw kostten

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Northern Javelin' van 8.814 teu
De ‘Northern Javelin’ van 8.814 teu © Etienne Verberckmoes

Net als de containertarieven bereiken ook de tweedehandsprijzen voor containerschepen ongeziene hoogtes. MSC heeft twee schepen van 8.814 teu van zestien jaar oud gekocht voor een bedrag dat 15% hoger is dan hun nieuwbouwprijs.

Scheepsmakelaars blijven in opdracht van MSC op zoek naar alle containerschepen die ze voor de rederij uit Genève op de kop kunnen tikken. Deze maand verkocht V. Ships uit Hamburg de in 2005 gebouwde zusterschepen ‘Northern Jade’ en ‘Northern Julie’ (elk 8.814 teu) voor een bedrag van maar liefst 170 miljoen dollar.

Die prijs is volgens de Franse databank Alphaliner uitzonderlijk hoog, omdat beide schepen in 2003 voor een bedrag van elk 74 miljoen dollar werden besteld bij de Zuid-Koreaanse scheepswerf Daewoo door de Duitse rederij NVA/H. Schuldt. Beide schepen zijn uitgerust met zevenhonderd aansluitingen voor reefercontainers.

Charterprijzen torenhoog

Met die transactie breidt MSC haar vloot niet uit, want beide schepen varen al in charter voor de Zwitserse rederij in diensten tussen de Far East en Noord-Amerika. Die charters zouden pas over een jaar aflopen. Dat MSC beide zestien jaar oude schepen nu koopt voor een bedrag dat 15% hoger is dan wat ze oorspronkelijk hebben gekost, is een duidelijk bewijs dat de door de familie Aponte gecontroleerde rederij verwacht dat de charterprijzen de komende jaren torenhoog zullen blijven.

Op de chartermarkt zijn momenteel geen very large container ships (vlcs) met een capaciteit van 7.500 tot 12.500 teu beschikbaar. Het grootste schip dat de voorbije weken werd uitgecharterd, is de ‘RDO Concord’ van 6.966 teu waarvan een charter aan Wan Hai Lines afloopt. Hapag-Lloyd kon het schip voor vijf jaar huren aan een bedrag van 55.000 dollar per dag.

Oltmann

Deze charter levert de Duitse rederij Oltmann, die eigenaar is, de komende jaren meer dan 100 miljoen dollar aan inkomsten op. Dat is precies hetzelfde bedrag waarvoor de in 2009 gebouwde ‘RDO Concord’ in juli 2006 werd besteld bij Hyundai Heavy Industries.

Het hoge bedrag houdt voor Hapag-Lloyd een risico in, want niemand kan voorspellen wat de gangbare charterprijzen voor dit soort schepen in 2026 zullen zijn. Ter vergelijking: het huidige chartertarief dat MSC voor de ‘Northern Jade’ en ‘Northern Julie’ betaalt, bedraagt 13.000 dollar per dag. Na de verkoop van beide schepen houdt V. Ships Hamburg nog altijd acht zusterschepen van 8.814 teu in de vloot over, waarvan er vier momenteel door MSC gehuurd worden (zie foto).

Stefan Verberckmoes