MSC stijgt weer in vervuilingsklassement milieulobby

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen
Uitstootranking Transport & Environment 2021
Uitstootranking Transport & Environment 2021 © Transport & Envirmonment

Rederij MSC bezet de zesde plaats in de uitstootranking van milieuorganisatie Transport & Environment. MSC stelt de methodologie van de studie in vraag, experten vragen aandacht voor het innovatieperspectief van de scheepvaartsector.

De jaarlijkse CO2- uitstootranking van Transport & Environment (T&E)  plaatst MSC op de zesde plaats. Volgens de telling van T&E moet het bedrijf in Europa enkel een aantal Duitse en Poolse energiecentrales laten voorgaan. In 2019 was MSC nog achtste. “Voor het derde jaar op rij is de grootste vervuiler van de scheepvaart in de top 10 van Europa’s grootste vervuilers geklommen”, zegt Jacob Armstrong, shipping officer bij T&E. “Het is kenmerkend voor een industrie die geen cent betaalt voor zijn vervuiling. Dat een scheepsexploitant kolencentrales inhaalt, toont aan dat de normale gang van zaken niet werkt. We hebben een EU-koolstofmarkt nodig die ervoor zorgt dat de scheepvaart betaalt voor al zijn vervuiling.”

Scepsis

De hoofdzetel van MSC reageert met scepsis op het rapport. “De ranking hebben we in het verleden al ontkracht”, laat woordvoerder Giles Broom weten. MSC had in het verleden inderdaad al kanttekeningen  geplaatst bij de methodologie van de studie. Doordat MSC bijvoorbeeld zelf feederdiensten organiseert, komt het totale CO2-plaatje hoger uit dan dat van de concurrenten. T&E geeft in zijn communicatie ook grote spelers als Maersk, COSCO, CMA CGM en Hapag-Lloyd een veeg uit de pan. Het merendeel van hun uitstoot zou worden gegenereerd op trajecten tussen de Europese en niet-Europese havens. Niet toevallig worden de cijfers nog eens in herinnering gebracht nadat recent bleek dat Europa werkt aan plannen om de scheepvaartindustrie vanaf 2023 te doen betalen voor haar uitstoot. 

Vanelslander: “Kijk naar innovaties”

Transporteconoom Thierry Vanelslander (UA) kijkt kritisch naar het T&E-rapport. “Dat een grote rederij als MSC hoog eindigt in de ranking, is niet verwonderlijk, maar er zijn toch kanttekeningen te maken”, zegt hij. “Rederijen zijn momenteel volop bezig met innovaties om de aandrijving van hun schepen te vergroenen. De Europese rederijen wilden overigens veel verder gaan in de vergroening van de sector dan wat door IMO als compromis is vastgelegd. De cijfers in deze ranking zijn een momentopname, je moet kijken naar het innovatieperspectief. De scheepvaartindustrie staat niet aan de zijnlijn in de zoektocht naar oplossingen. Je zou evengoed kritisch kunnen zijn voor de autoriteiten die decennialang nagelaten hebben de sector op dat vlak te reguleren.”

Michiel Leen