Hapag-Lloyd verrast met order voor zes extra reuzen van 23.500 teu

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'Brussels Express' aan de Burchardkai in Hamburg
De ‘Brussels Express’ aan de Burchardkai in Hamburg © Hapag-Lloyd

De Duitse rederij Hapag-Lloyd heeft een verrassend order geplaatst voor zes schepen met een capaciteit van meer dan 23.500 teu. Die megamaxschepen zullen op lng kunnen varen en zijn bestemd voor de trade tussen het Verre Oosten en Noord-Europa.

Hapag-Lloyd bestelde eind vorig jaar bij de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Daewoo al een eerste reeks van zes schepen met een capaciteit van ruim 23.500 teu op lng. Dat order gebeurde in samenspraak met de Japanse alliantiepartner Ocean Network Express (ONE), die in dezelfde week in eigen land ook zes schepen van 24.000 teu bestelde via Shoei Kisen Kaisha.

De zes nieuwbouwschepen van Hapag-Lloyd en de zes van ONE zouden in een gezamenlijke dienst van THE Alliance tussen de Far East en Noord-Europa varen, maar Hapag-Lloyd kan dankzij de nieuwe bestelling vanaf 2024 in zijn eentje zo’n dienst met twaalf identieke megamaxschepen verzekeren. Het is nu de vraag of ook ONE voor zes extra schepen zal gaan.

Bunkeroperaties

Opvallend was dat ONE niet voor lng koos. Door twaalf containerreuzen op lng in te zetten, zal het voor Hapag-Lloyd operationeel gemakkelijker worden om de wekelijkse lng-bunkeroperaties in Singapore en Rotterdam te organiseren. De Duitse rederij exploiteert met de ‘Brussels Express’ van 14.600 teu (zie foto) momenteel al één schip met een dual-fuelmotor. Die kan zowel door bunkerolie als door aardgas aangedreven worden.

Hapag-Lloyd kiest bewust voor lng omdat de CO2-uitstoot met 15 tot 25% kan worden verlaagd. De Hamburgse carrier ziet het als een tussenoplossing op het pad naar CO2-neutrale scheepvaart. Lng blijft een fossiele brandstof en moet op middellange termijn vervangen worden door sng (synthetic natural gas).

Lening

Voor de financiering van de zes extra megamaxschepen heeft Hapag-Lloyd een groene lening aangegaan voor een bedrag van 852 miljoen dollar, dat in twaalf jaar terugbetaald zal worden. Het krediet wordt verstrekt door een syndicaat van tien banken en is gedekt door de Korea Trade Insurance Corporation K-Sure.

Stefan Verberckmoes