Nu ook elf containerreuzen op lng in dik orderboek van MSC

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'CMA CGM Scandola' (14.812 teu) vertrok in december 2020 op maidentrip
De ‘CMA CGM Scandola’ (14.812 teu) vertrok in december 2020 op maidentrip © Vladimir Tonic

MSC zal vanaf eind volgend jaar elf maxi-neopanamaxschepen aan de vloot toevoegen die op lng varen. Het worden de eerste in de vloot van de Zwitserse carrier die op aardgas kunnen varen. MSC chartert ze van Eastern Pacific Shipping (EPS).

Reder Idan Ofer bestelde in het derde kwartaal van 2018 bij de Zuid-Koreaanse scheepsbouwer Hyundai Heavy Industries (HHI) voor EPS de eerste zes schepen van 14.812 teu die op lng kunnen varen. Het eerste schip uit die reeks, de ‘Morecambe Bay’, werd al opgeleverd en vaart sinds september vorig jaar in charter voor CMA CGM onder de naam ‘CMA CGM Tenere’. Ook de zusterschepen ‘CMA CGM Scandola’ (zie foto) en ‘CMA CGM Iguacu’ zijn al in dienst.

EPS heeft de bestelling bij HHI in verschillende stappen uitgebreid en het order omvat nu al 23 schepen, waarvan de eerste twaalf allemaal voor CMA CGM bestemd zijn. Verwacht wordt dat de andere elf die MSC gehuurd heeft, dezelfde technische eigenschappen zullen hebben.

Bevestigd

De rederij uit Genève heeft bevestigd dat deze elf maxi-neopanamaxschepen op lng zullen varen. Omdat er momenteel nog geen klimaatneutrale scheepsbrandstoffen beschikbaar zijn, kan de keuze voor aardgas nu al helpen om de CO2-emissies te verminderen. Voor MSC gaat het ook om een soort van test om ervaring met lng op te doen. Voor verdere orders houdt de rederij nog alle opties open op het vlak van brandstof. MSC is na CMA CGM, Hapag-Lloyd en Zim al de vierde grote carrier die voor lng-bunkering opteert.

Het is nog niet duidelijk hoe lang de Zwitserse rederij de elf schepen zal huren. Traditioneel neemt MSC nieuwbouwschepen meteen voor een periode van achttien jaar in charter, vaak nog met een optie om ze nadien tweedehands over te nemen.

Grootste orderboek

Met nog eens elf neopanamaxschepen erbij is het orderboek van MSC intussen volgens de Franse databank Alphaliner al goed voor 799.000 extra slots. Dat is het grootste orderboek van alle containerrederijen. Het komt overeen met 20% van de huidige vlootcapaciteit van MSC.

Mogelijk dikt het al dikke orderboek nog verder aan. Minsheng Financial Leasing heeft deze week bij Dalian Shipbuilding Industry twee schepen met een capaciteit van 16.000 teu besteld voor oplevering eind 2023 en begin 2024. Volgens het Chinese leasingbedrijf zijn ze bestemd voor een Europese rederij. MSC bestelde in maart bij diezelfde scheepswerf ook al zeven schepen van 16.000 teu

Stefan Verberckmoes