Euro Marine Logistics van Zeebrugge naar jonge Russische haven Bronka

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Autoschip 'City of St. Petersburg' in Zeebrugge
Autoschip ‘City of St. Petersburg’ in Zeebrugge © RJ

Euro Marine Logistics verlegt op de Baltic Service vanuit Zeebrugge zijn aanloop in Sint-Petersburg naar de nieuwe, aanpalende haven Bronka. De verhuis naar dit moderne, groeiende terminalcomplex gebeurt op vraag van diverse autoconstructeurs.

Euro Marine Logistics (EML) verlegt het eindstation van zijn Baltic Service in Sint-Petersburg naar de nieuwe haven van Bronka, een kleine dertig kilometer buiten de stad. “Tot nog toe liepen we in Sint-Petersburg de PLP-terminal aan, maar op vraag van een aantal klanten verschuiven we naar het nabije, nieuwe terminalcomplex Bronka”, zegt Pieter Van Daele, verantwoordelijke voor sales & marketing vanop het EML-hoofdkantoor in Brussel.

De Baltic Service van EML is een wekelijkse rotatie met twee autocarriers langs Tyne (Newcastle), Zeebrugge, Göteborg, Gdansk en Sint-Petersburg. Een vast schip op deze route is ‘City of St. Petersburg’, die in 2010 voor Nissan gebouwd werd en tweeduizend wagens kan vervoeren. Het schip heeft een opvallende bolle boeg (zie foto) voor het verminderen van de windweerstand. Het tweede schip varieert, momenteel vaart de ‘Nordic Ace’ op deze route. Klanten op deze dienst zijn onder meer Nissan en Volvo.

Groeiende goederenhaven

Het Multipurpose Sea Cargo Complex (MSCC) Bronka opende eind 2015 en profileert zich als de modernste haven voor containers, roro, breakbulk en projectlading in het noordwesten van Rusland. De huidige jaarcapaciteit bedraagt 500.000 teu en 130.000 rorovrachteenheden hectare. Er loopt een investeringsplan om dit op te drijven naar 1,9 miljoen teu en 200.000 rorovrachteenheden, met bijhorende magazijnen en spoorwegen. Tegen 2025 mikt Bronka op 25 miljoen ton overslag. Finnlines bijvoorbeeld heeft een rotatie vanuit Antwerpen en Zeebrugge naar Bronka.

Euro Marine Logistics werd in 2011 opgericht door het Mitsui O.S.K. Lines (MOL) en Hoëgh Autoliners, voor shortsea autotransporten in Europa. Het Japanse MOL nam in december de vijftig procent aandelen van de Noorse partner over.

Roel Jacobus