COVID-19 treft Belgische havens met -10,5% algemene omzetdaling

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Havenarbeiders in Antwerpen
Havenarbeiders in Antwerpen © Bart Timperman

De coronacris sloeg in 2020 een gat van -10,5 procent in de algemene omzet van de Belgische havens, becijferde de Nationale Bank van België. Het aantal directe en indirecte voltijdse equivalenten steeg in 2019 voor het eerst boven een kwart miljoen.

De Nationale Bank van België (NBB) presenteerde vandaag donderdag 6 mei het tweejaarlijkse havenrapport. Naast de aandacht voor de cijfers van 2018 en 2019, was het vooral uitkijken naar de economische barometer na het eerste coronajaar 2020. De algemene omzet van de Belgische havens kreeg een dreun van -10,5 procent.

Dit was het gevolg van onder meer een daling van de export met vijf procent en van de import met vier procent.  “De terugval van de export zagen we vooral tijdens de eerste lockdown, terwijl de terugval van de import zich ook tijdens de tweede lockdown afspeelde”, zegt directeur van de NBB Steven Vanackere. “De grootste impact op de handelsstromen zagen we bij de landen met de hoogste sterftegraad ten gevolge van COVID-19. Toch werd de havensector minder hard getroffen dan het gemiddelde van alle ondernemingen.”

Meer dan kwart miljoen jobs

In vijf jaar vóór COVID-19 presteerden de Belgische havens prima, toont het tweejaarlijkse havenrapport van NBB, dat focust op de gestabiliseerde gegevens van de periode 2018-2019. “Na een kleine terugval in 2018, groeide in 2019 de toegevoegde waarde met 0,6 procent naar 32,2 miljard euro. Dit vertegenwoordigt 6,8 procent van het bruto binnenlands product. De investeringen vielen na een piek in 2018 met 23 procent terug tot 4,8 miljoen euro in 2019.”

“De stijgende trend in de maritieme goederentrafiek weerspiegelt zich in de werkgelegenheid. De directe en indirecte werkgelegenheid groeide in 2019 met 2 procent tot 254.009 voltijdse equivalenten. Deze werkgelegenheid bij de havenspelers en hun leveranciers was goed voor 5,9 procent van de Belgische binnenlandse werkgelegenheid. Alle Belgische havens, behalve Brussel, en zo goed als alle segementen zorgden voor extra banen.”

Het volledige rapport (112 pagina’s in het Engels) kunt u hier downloaden: ‘Economic importance of the Belgian maritime and inland ports – Report 2019’.  

Op vrijdag 7 mei volgt Flows.be een presentatie waarin de Nationale Bank van België dieper ingaat op de specifieke cijfers en evoluties bij Port of Antwerp.

Roel Jacobus