Vervolgopleidingen logistiek onder druk door jacht bedrijven op talent

Nieuws, Mensen
Michiel Leen
Studenten volgen college
Studenten volgen college © Michiel Leen

Bij het begin van het nieuwe academiejaar blijkt dat studenten in logistiekgerelateerde richtingen steeds vaker een job verkiezen boven verder studeren. De war for talent in de sector maakt dat bedrijven met erg aanlokkelijke voorwaarden lonken.

“De inschrijvingen lopen nog volop, maar we zien nu al een toename van de inschrijvingen in onze eerste bachelor bedrijfsmanagement, waaronder ook de logistiekopleiding valt, met zo’n 20%”, zegt Joost Hintjens, lector aan de Artesis Plantijn Hogeschool in Antwerpen. In de graduaatsopleidingen zitten we nu al aan 125 inschrijvingen, tegenover een totaal van 119 in het voorgaande jaar. Alleen het schakelprogramma dat voorbereidt op een voortgezette studie aan de Universiteit Antwerpen, profiteert niet mee van die gunstige cijfers.”

Hintjens heeft een duidelijke verklaring voor die tegenvallende doorstroming naar de vervolgopleidingen. “Bedrijven komen met erg aanlokkelijke aanbiedingen. Iemand die zijn bachelor op zak heeft en een aanbieding krijgt met een startersloon van 1.900 euro netto, zal daar niet snel neen tegen zeggen.”

Katrien De Langhe, programmadirecteur van de masteropleidingen Maritiem en Logistiek Management aan de UA, nuanceert evenwel. In de masteropleidingen is van een daling geen sprake: “De inschrijvingscijfers in de master Maritiem en Logistiek Management zijn gelijkaardig als die van vorig jaar (zelfde tijd), dus gegeven corona voldoet dit aan onze verwachtingen. Ons academiejaar start pas volgende week, dus de inschrijvingen zijn nog volop bezig.”

Headhunters 

Eenzelfde geluid bij Thomas More Hogeschool in Mechelen. Opleidingshoofd Peter Verspecht ziet de inschrijvingen in de opleiding Supply Chain Management met 5 à 10% toenemen, goed voor een zestigtal starters. Ook bij Thomas More staan de bedrijven te dringen, op zoek naar valabele afgestudeerden. “We zien alleen al in het laatste jaar dat de lonen waarmee geschermd word, gevoelig zijn gestegen”, zegt Verspecht. “Headhunters gaan zelfs zover om geld te bieden voor lijsten met afgestudeerden. Een aanbod waar we voor alle duidelijkheid niet op ingaan: we houden aan onze neutraliteit.”

Aan de Antwerpse Karel de Grote Hogeschool zou dan weer sprake zijn van een lichte daling van de inschrijvingen in de opleiding Supply Chain Management. Ook bij het West-Vlaamse HOWEST zitten de inschrijvingen in dalende lijn. Volgens cijfers die Flows kon inkijken, kan het Graduaat Transport en Logistiek slechts 16 kandidaten bekoren (het streefdoel lag op 40.) De bacheloropleiding Supply Chain Management trekt voorlopig acht inschrijvers, tegenover 25 in het vorige jaar. 

Onbekend is onbemind 

De oorzaak? Het eeuwige ‘onbekend is onbemind’ dat de brede logistieke sector parten blijft spelen. Logistiek en supplychain komen, zeker in het ASO-onderwijs, nauwelijks aan bod in de lessen. Wanneer de optie ‘logistiek’ terechtkomt in een brede waaier opties binnen een opleiding bedrijfsmanagement, is het soms knokken tegen ‘hippe’ richtingen (zoals Finance en Vastgoed) die onder dezelfde paraplu vallen. Extra aandacht voor de logistiek en de supplychain in bijvoorbeeld de lessen economie in het middelbare onderwijs zou de appetijt voor een studie- en jobkeuze in die sector kunnen aanzwengelen. Anders wordt het vijvertje afgestudeerden waarin bedrijven met steeds forsere lokkertjes komen vissen, straks wel heel klein. 

Michiel Leen