Transport naar Zeebrugge in knoop door stiptheidsactie douane (update)

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Stiptheidsactie van de Douane in Zeebrugge
Stiptheidsactie van de Douane in Zeebrugge © ACOD

In Zeebrugge is het verkeer de hele woensdagvoormiddag ernstig gehinderd door een stiptheidsactie bij de douane. Het gemeenschappelijk vakbondsfront eist onder meer extra aanwervingen om beter te kunnen omgaan met de gevolgen van de brexit.

Update woensdag 14/4 14.15 uur

De toegang naar Zeebrugge bleef de hele woensdagmorgen sterk belemmerd door een stiptheidsactie van de douaniers. Na een gelijkaardige actie vorige week op Brussels Airport (zie foto), verhogen de vakbonden de inzet, melden ze in een persbericht aan Belga.

Volgens het gemeenschappelijk vakbondsfront (ACV, ACOD en VSOA) kan de douane door het personeelstekort zijn controletaken niet meer naar behoren uitvoeren en zet dat de deur open voor fraude. Daarnaast verslechterden ook de arbeidsomstandigheden de afgelopen jaren. De bonden vragen “een werkplanning die de agenten respecteert”. Ze eisen extra aanwervingen voor het opvangen van het personeelstekort en de stijgende werkdruk als gevolg van onder meer de brexit. Daarnaast vragen ze ook een vergoeding “die recht doet aan het geleverde werk” en, met betrekking tot de pensioenen, “het in aanmerking nemen van de zwaarte van het beroep”.

Enorme gevolgen Transportzone

“Na onze kleine actie vorige week bij Brucargo, drijven we de intensiteit op”, zegt Johan Lippens, verantwoordelijk voor de federale diensten bij ACV-ACOD. “De minister van financiën Vincent Van Peteghem heeft geen oor naar onze verzuchtingen. Daarom voeren we vandaag stiptheidsacties op de toegangswegen naar Zeebrugge. Elke vrachtwagen wordt extra gecontroleerd. Enkel lading die aan corona gerelateerd is – zoals vaccins en mondmaskers – zal niet getroffen worden. Als de minister ons niet tegemoetkomt, dan gaan we volgende week op nog grotere schaal actie voeren.”

Vanaf zes uur woensdagmorgen ontstond een file op de expresweg N31 (Baron de Maerelaan). Er stonden massaal vrachtwagens en personenwagens aan te schuiven vóór de actiepost ter hoogte van de Transportzone. Langs de toegangsweg passeert ook het gros van de trafiek naar de westelijke voorhaven. “Onze vrachtwagens en de helft van onze medewerkers geraakten vanmorgen niet tijdig in het bedrijf. Dit heeft enorme gevolgen voor ons werk”, zegt sitemanager Annelies Geldhof van Middlegate Europe, dat op de Tranportzone gevestigd is.

Rond de middag werd de actie opgeheven en raakte de file opgelost.

Roel Jacobus