CLdN en DFDS ruilen roroschepen ‘Meleq’ en ‘Gothia Seaways’

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus
Roro-carrier 'Meleq'
Roro-carrier ‘Meleq’ © Henk Claeys

CLdN en DFDS hebben een eigendomsruil gedaan met de roroschepen ‘Meleq’ en ‘Gothia Seaways’. Die veranderen van naam in respectievelijk ‘Acacia Seaways’ en ‘Maxine’. Maar beide schepen werden onmiddellijk weer door CLdN en DFDS gecharterd.

In Zeebrugge werd de naam van roroschip ‘Meleq’ veranderd in ‘Acacia Seaways’. Het achtervoegsel Seaways doet denken aan de gebruikelijke naamgeving in de vloot van DFDS. “Dat klopt”, vernemen we van een woordvoerder bij CLdN. “De ‘Meleq’ is inderdaad aan DFDS verkocht en door ons terug gecharterd. De omgekeerde beweging gebeurde met de ‘Maxine’.”

Over het waarom van de ruil gaven CLdN en DFDS voorlopig geen verdere uitleg. Mogelijk kadert de ruil in de samenwerking voor het delen van capaciteit op elkaars schepen tussen België en Scandinavië. Daarnaast is er momenteel veel beweging in de trafiekcijfers. Bijvoorbeeld DFDS telde in maart bijna 12% meer goederenvolume op zijn Europese netwerk.

Harde wind

De ‘Meleq’, of voortaan de ‘Acacia Seaways’, werd in 2017 gebouwd en heeft een capaciteit van 4.100 lijnmeter. Het schip werd eerst gebruikt door de Turkse rederij Alternative Transport, die het vanaf begin 2019 aan CLdN verhuurde en vervolgens begin 2020 aan de groep verkocht. Zoals in het operationeel model van CLdN gebruikelijk is, werd het schip flexibel ingezet op diverse routes, onder meer tussen Zeebrugge, Purfleet en Esbjerg. In mei 2020 haalde de ‘Meleq’ het nieuws toen het vaartuig bij harde wind dwars voor de Pierre Vandammesluis in Zeebrugge kwam te liggen.

De ‘Maxine’, die momenteel in de Litouwse haven Klaipeda ligt, is de voormalige ‘Gothia Seaways’. Die werd in 2000 gebouwd onder de naam ‘Slingeborg’ voor rederij Wagenborg. De roro met een capaciteit van 2.470 lijnmeter voer onder meer voor SOL op de PSA-papierlijn Zeebrugge-Göteborg. Toen DFDS in 2019 het nieuwe vijfjarige contract voor PSA in de wacht sleepte, nam de rederij de twee vaste werkpaarden op de route ‘Slingeborg’ en ‘Schieborg’ over. Die werden meteen herdoopt in ‘Gothia Seaways’ en ‘Belgia Seaways’.

Roel Jacobus