Orderboek lijnvaart spectaculair gegroeid tot 15% huidige vloot

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'MSC Apolline' (23.656 teu) en de Belgische VLCC 'Delos' in aanbouw bij Daewoo
De ‘MSC Apolline’ (23.656 teu) en de Belgische VLCC ‘Delos’ in aanbouw bij Daewoo © Vladimir Tonic

Sinds oktober worden er weer volop containerschepen besteld. De ordergolf rolde in het eerste kwartaal onverminderd verder. Vorig jaar werden vooral grote megamaxschepen besteld, maar intussen zijn schepen van 12.000 tot 15.900 teu het meest in trek.

In amper een half jaar tijd is het orderboek in omvang verdubbeld. Zes maanden geleden vertegenwoordigde de capaciteit van alle containerschepen die in aanbouw zijn, slechts 8,8% van de huidige vloot. Dat was historisch laag en daarom riep de topman van Hapag-Lloyd, Rolf Habben Jansen, eerder deze maand nog op om voldoende schepen bij te bestellen om dat percentage op 15% te brengen.

Volgens de Franse databank Alphaliner zijn er intussen 401 containerschepen in aanbouw, waarvan de gezamenlijke capaciteit ruim 3,6 miljoen teu of 15,3% van de huidige vloot bedraagt. Vorig jaar hebben enkele rederijen zoals Hapag-Lloyd en Ocean Network Express (ONE) die nog geen megamaxschepen van 24.000 teu hadden, zulke eenheden besteld. Er was ook een opmerkelijke rush van regionale carriers als SITC, China United Lines, Wan Hai, Goto Shipping en Sinokor op tonnage voor intra-Aziatisch verkeer.

Neopanamax

Dit jaar werd al 1,22 miljoen teu aan nieuwe capaciteit besteld. Vooral neopanamaxschepen liggen goed in de markt. Sinds begin januari werden al 48 orders geplaatst voor schepen van 15.000 tot 15.900 teu, die nog net binnen de sluizen van het Panamakanaal passen. Er waren ook nog orders voor twaalf iets compactere neopanamaxen van zo’n 13.000 teu en Wan Hai staat op het punt om ook nog negen schepen van 13.000 teu te bestellen.

Tachtig procent van alle bestelde schepen wordt nog altijd met een scrubber uitgerust, zodat die boten op zware bunkerolie (Heavy Fuel Oil) kunnen varen. Mogelijk zet de deadline om vanaf 2050 klimaatneutraal te varen de carriers aan tot bestellen. Wie nu een schip bestelt, kan het nog voor 2025 in de vaart brengen en het 25 jaar lang gebruiken zonder strengere milieuregels te overtreden. Een periode van 25 jaar geldt als de gemiddelde levensduur voor een containerschip.

Overcapaciteit

Voorlopig lijkt het orderboek nog geen gevaar op te leveren voor mogelijke overcapaciteit, maar er worden wel nog volop nieuwe contracten onderhandeld. Indien de carriers blijven inzetten op nieuwe werkwaarden van 15.000 teu, kan dat over enkele jaren leiden tot het slopen van de oudste schepen in het segment van 7.500 tot 9.000 teu.

Evergreen heeft op dit moment het grootste orderboek, maar ook MSC en Ocean Network Express (ONE) hebben zich de voorbije maanden niet onbetuigd gelaten. Het overgrote deel van die extra tonnage wordt overigens niet direct door die carriers besteld, maar door ‘non operating owners’ (NOO) of financiële instellingen die de nieuwe tonnage voor een lange termijn van twaalf tot achttien jaar verhuren.

Stefan Verberckmoes