Nieuwe recordkranen onderweg naar PSA’s Noordzeeterminal in Antwerpen

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Het schip ‘Zhen Hua 25’ is op 15 september uit Shanghai vertrokken (foto) en zet via Kaap de Goede Hoop koers naar Noord-Europa. De reis van het schip van de Chinese kranenfabrikant ZPMC verloopt voorspoedig en de verwachte aankomstdatum in Antwerpen werd daarom vervroegd van 11 naar 8 november.

De ‘Zhen Hua 25’ zal op PSA’s Noordzeeterminal twee (groene) portaalkranen lossen. Met een hijshoogte van 52 meter en een 70 meter lange giek worden het de grootste kranen voor die rivierterminal. De drie andere (rode) kranen aan boord zijn bestemd voor de Liverpool2 terminal van Peel Ports, waarin MSC wil participeren.

THE Alliance

De grootste schepen die momenteel aan de Noordzeeterminal worden behandeld, zijn de 14.993 teu grote schepen van Hapag-Lloyd’s A15-klasse uit de FE4 Service van THE Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De terminal ontvangt ook wekelijks de FE3- en FE5-diensten van THE Alliance met schepen van 13.169 tot 14.220 teu en een aantal diensten van Maersk buiten 2M-verband, waaronder de ME1 Service naar het Midden-Oosten en India met boten van 10.010 tot 10.600 teu.

Als Antwerpse uitvalsbasis voor THE Alliance bereidt de Noordzeeterminal zich met de extra kranen voor op een uitbreiding van de alliantie van Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE) en Yang Ming, waar Hyundai Merchant Marine (HMM) zich in april als volwaardig lid zal bij aansluiten. Het aantal megamaxschepen van de alliantie – momenteel twaalf van 19.870 tot 20.182 teu – zal dan worden uitgebreid met twaalf eenheden van 23.000 teu van HMM.

Stefan Verberckmoes