ONE neemt uniek vlaggenschip in de vaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ONE Innovation' (24.136 teu) op proefvaart
De ‘ONE Innovation’ (24.136 teu) op proefvaart © JMU

De Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) heeft met de ‘ONE Innovation’ een nieuw vlaggenschip in de vaart genomen. Met een nominale capaciteit van 24.136 teu is deze nieuwbouw geen recordbreker, maar toch wel uniek in zijn soort.

Het wereldrecord van het schip met de grootste nominale containercapaciteit blijft wellicht nog geruime tijd in handen van de ‘MSC Irina’ (24.346 teu) en haar zusterschepen, waaronder de ‘MSC Loreto’, die onlangs nog de Antwerpse haven een recordaanloop bezorgde.

De ‘ONE Innovation’ is wel even lang (399,90 meter) en breed (61,4 meter) als de grootste MSC-megamaxen. Het in Japan gebouwde schip is het eerste dat ook helemaal vooraan op de voorsteven (achter het windscherm) nog enkele containers kan bijladen. Het is daarmee het eerste schip dat in de lengte 25 veertigvoets-containers kan laden. Ondanks al die kleine verschillen in scheepsontwerp, kunnen alle megamaxschepen van 23.000 tot 24.000 teu in de praktijk dezelfde aantallen containers vervoeren.

Beginletter ‘I’

De ‘ONE Innovation’ werd gebouwd door Japan Marine United Corporation in Kure en is eigendom van de Imabari-dochter Shoei Kisen. Het is het eerste schip uit een reeks van zes, die ONE in langetermijncharter heeft genomen. Ook de vijf andere schepen krijgen een naam met de beginletter I. Dat worden de ‘ONE Inspiration’, ‘ONE Intelligence’, ‘ONE Integrity’, ‘ONE Ingenuity’ en ‘ONE Infinity’, die allemaal nog voor het einde van dit jaar in de vaart zullen komen.

Zoals eerder in Flows gemeld, zal de ‘ONE Innovation’ varen in de FE3 Service van THE Alliance, die ook Antwerpen aanloopt. Volgens de laatste vaarschema’s wordt het Japanse recordschip in de opvallende ‘roze’ magentakleuren op 18 juli aan de Noordzee Terminal van PSA verwacht.

ONE neemt uniek vlaggenschip in de vaart – Flows

ONE neemt uniek vlaggenschip in de vaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes
De 'ONE Innovation' (24.136 teu) op proefvaart
De ‘ONE Innovation’ (24.136 teu) op proefvaart © JMU

De Japanse rederij Ocean Network Express (ONE) heeft met de ‘ONE Innovation’ een nieuw vlaggenschip in de vaart genomen. Met een nominale capaciteit van 24.136 teu is deze nieuwbouw geen recordbreker, maar toch wel uniek in zijn soort.

Het wereldrecord van het schip met de grootste nominale containercapaciteit blijft wellicht nog geruime tijd in handen van de ‘MSC Irina’ (24.346 teu) en haar zusterschepen, waaronder de ‘MSC Loreto’, die onlangs nog de Antwerpse haven een recordaanloop bezorgde.

De ‘ONE Innovation’ is wel even lang (399,90 meter) en breed (61,4 meter) als de grootste MSC-megamaxen. Het in Japan gebouwde schip is het eerste dat ook helemaal vooraan op de voorsteven (achter het windscherm) nog enkele containers kan bijladen. Het is daarmee het eerste schip dat in de lengte 25 veertigvoets-containers kan laden. Ondanks al die kleine verschillen in scheepsontwerp, kunnen alle megamaxschepen van 23.000 tot 24.000 teu in de praktijk dezelfde aantallen containers vervoeren.

Beginletter ‘I’

De ‘ONE Innovation’ werd gebouwd door Japan Marine United Corporation in Kure en is eigendom van de Imabari-dochter Shoei Kisen. Het is het eerste schip uit een reeks van zes, die ONE in langetermijncharter heeft genomen. Ook de vijf andere schepen krijgen een naam met de beginletter I. Dat worden de ‘ONE Inspiration’, ‘ONE Intelligence’, ‘ONE Integrity’, ‘ONE Ingenuity’ en ‘ONE Infinity’, die allemaal nog voor het einde van dit jaar in de vaart zullen komen.

Zoals eerder in Flows gemeld, zal de ‘ONE Innovation’ varen in de FE3 Service van THE Alliance, die ook Antwerpen aanloopt. Volgens de laatste vaarschema’s wordt het Japanse recordschip in de opvallende ‘roze’ magentakleuren op 18 juli aan de Noordzee Terminal van PSA verwacht.