Antwerpen fier op komst recordschip maar zorgen om capaciteit blijven

Nieuws, Havens
Koen Dejaeger
De 'MSC Loreto' ligt afgemeerd bij MPET in het Deurganckdok.
De ‘MSC Loreto’ ligt afgemeerd bij MPET in het Deurganckdok. © ProMedia

De publieksrondvaarten voor de komst van recordschip ‘MSC Loreto’, waren in slechts enkele uren tijd volzet. Ook het grote economische belang werd in de verf gezet, al blijft de onduidelijke timing voor het realiseren van extra containercapaciteit een zorg.

Samen met het zusterschip ‘MSC Irina’ is de ‘MSC Loreto’ met een nominale capaciteit van 24.346 teu het allergrootste containerschip ter wereld. Met de komst van het schip werd het record van het grootste schip ooit in de haven van Antwerpen opnieuw scherper gesteld. Die gelegenheid greep Port of Antwerp-Bruges aan om vijf rondvaarten te organiseren op zaterdag 27 mei 2023 naar de containerreus die ligt afgemeerd aan de MSC PSA European Terminal (MPET).

“Er was plaats voor 750 kijklustigen”, zegt Lennart Verstappen, woordvoerder van Port of Antwerp-Bruges. “We hebben de plaatsen voor die rondvaarten gratis aangeboden via onze socialemediakanalen, en in minder dan geen tijd waren alle plaatsen volzet.”

Aan boord waren tal van scheepsspotters. Heel wat werknemers uit de haven, maar ook opvallend veel gezinnen met kinderen. Een mooie kans voor de haven om zich te tonen aan het grote publiek, want de sector doet er alles aan om haar imago op te poetsen. Ook in het kader van de krapte op de arbeidsmarkt, is de publiciteit meer dan welkom.

Economisch belang

“De interesse voor de komst van het nieuwe recordschip ‘MSC Loreto’ bevestigt dat de activiteiten in de haven van Antwerpen nog altijd tot de verbeelding spreken van het brede publiek”, stelt Marc Beerlandt, CEO MSC Belgium, in een persbericht. “Dat pleziert MSC enorm en toont aan dat de keuze van Antwerpen als Europese hub absoluut de juiste is.”

Ook Antwerps havenschepen Annick De Ridder benadrukt het belang van de haven als economische motor van Vlaanderen. “Met de ‘MSC Loreto’ verwelkomen we niet alleen het grootste schip ooit dat de haven aandoet, het is op dit moment ook het grootste containerschip ter wereld. En bij een recordschip hoort performante infrastructuur.”

De Ridder verwijst ook naar het ECA-project (Extra Containercapaciteit Antwerpen), dat moet regelen dat de grootste schepen op de terminals behandeld kunnen blijven worden. “Bij recordschepen hoort ook voldoende containercapaciteit. Het ECA-project blijft een absolute prioriteit om op het topniveau van de wereldhavens te blijven spelen.”

Het is echter geen geheim dat het ECA-project erg traag vordert. Deze week bracht Flows aan het licht dat er nieuwe vertraging dreigt: ter hoogte van het geplande nieuwe getijdendok werd PFAS aangetroffen in het grondwater. De exacte timing voor de creatie van extra behandelingscapaciteit in Antwerpen blijft dus onduidelijk.

De komst van het recordschip is goed nieuws voor de Antwerpse haven, maar het is duidelijk dat de grote rederijen het voltooien van de extra capaciteit niet geduldig zullen afwachten. Met name MSC/TIL heeft met uitbreidingsprojecten in Le Havre en Rotterdam al twee alternatieven voor verdere groei buiten Antwerpen.

Haasje over

Op ruim een maand tijd hebben maar liefst drie schepen de titel van ‘grootste containerschip ooit in Port of Antwerp-Bruges’, van elkaar overgenomen. In de nacht van donderdag 20 april 2023 vestigde de ‘MSC Tessa’ met een capaciteit van 24.116 teu een nieuw record voor de Antwerpse haven. Dat bleef niet lang overeind, want op 26 april meerde de ‘OOCL Spain‘ aan in Zeebrugge, met een capaciteit van 24.188 teu.

Deze week, op donderdag 25 mei, moest de ‘OOCL Spain’ zijn kroontje dan weer doorgeven aan de ‘MSC Loreto’. Met een nominale capaciteit van 24.346 teu is dat het allergrootste containerschip ter wereld, en dus ook het allergrootste schip ooit in Port of Antwerp-Bruges. De afvaart: op pinksterzondag 28 mei om 14.00 uur.

Lion Service

De containerreus werd midden april opgeleverd door Yangzijiang Shipbuilding. Die Chinese werf zal in totaal zes zusterschepen bouwen. Drie ervan werden besteld door MSC en de andere drie zal de rederij uit Genève huren van Seaspan (twee) en BoComm.

In tegenstelling tot de ‘MSC Irina’, die tussen het Verre Oosten en de Westmed werd ingezet, kwam de ‘MSC Loreto’ op de maidentrip naar Noord-Europa voor de AE6/Lion Service van de 2M-partners MSC en Maersk. Op de terugreis naar China zal de ‘MSC Loreto’ nog records breken in Algeciras, Singapore en de Thaise haven Laem Chabang.