TIL (MSC) bestelt grootste containerkranen ter wereld voor Le Havre

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
De Terminal de Normandie in Le Havre
De Terminal de Normandie in Le Havre © TIL

MSC’s terminaldochter TIL heeft bij de Chinese kranenbouwer ZPMC negen portaalkranen besteld, die schepen met 27 rijen containers in de breedte kunnen behandelen. Het is een onderdeel van een investeringsprogramma van 900 miljoen euro in Le Havre.

David Elbez, de directeur die bij Terminal Investment Limited (TIL) bevoegd is voor de Franse en Afrikaanse terminals, stelt dat dit de grootste kranen zijn die ooit werden besteld. Ze kosten dertien miljoen euro per stuk en de eerste vier exemplaren moeten eind volgend jaar operationeel zijn. De Terminal de Normandie in Le Havre zal dan over vijftien portieken beschikken.

Schepen met 27 rijen containers zijn nog niet in de vaart of in aanbouw. De grootste containerschepen ter wereld van ruim 24.000 teu laden allemaal 24 rijen containers in de breedte en voorlopig is er geen nog bredere tonnage in aanbouw. Dat de MSC-dochter zich klaarmaakt voor containerschepen van een ‘volgende generatie’, is dan ook zeer opmerkelijk te noemen.

Stapelkranen

TIL wil de productiviteit van de Terminal de Normandie de komende zes jaar verdrievoudigen. Behalve in de negen recordkranen wordt er ook geïnvesteerd in nieuwe stapelkranen van het RMG-type (Rail Mounted Gantries), die de containers op het plein zes hoog kunnen zetten.

Het totale investeringsprogramma bedraagt intussen al 900 miljoen euro. TIL wou die grote financiële inspanning alleen maar doen mits concrete afspraken met de vakbonden. Dat akkoord werd bereikt en de uitbreiding van de terminal moet ook leiden tot de aanwerving van nog eens negenhonderd extra dokwerkers en tweehonderd onderhoudstechnici.

Behandelingstarieven

Met de grote uitbreidingsprojecten in Le Havre en Rotterdam heeft MSC/TIL nu al twee alternatieven voor verdere groei buiten Antwerpen, waar de exacte timing voor de creatie van extra behandelingscapaciteit voor de MSC PSA European Terminal (MPET) nog altijd onduidelijk blijft.

Om de terminal in Le Havre concurrentieel te maken, kondigde David Elbez aan dat de behandelingstarieven er gelijk zullen getrokken worden met die in Antwerpen en Rotterdam. Dat is volgens hem een belangrijk argument om nieuwe klanten aan te trekken.

TIL (MSC) bestelt grootste containerkranen ter wereld voor Le Havre – Flows

TIL (MSC) bestelt grootste containerkranen ter wereld voor Le Havre

Nieuws, Havens
Stefan Verberckmoes
De Terminal de Normandie in Le Havre
De Terminal de Normandie in Le Havre © TIL

MSC’s terminaldochter TIL heeft bij de Chinese kranenbouwer ZPMC negen portaalkranen besteld, die schepen met 27 rijen containers in de breedte kunnen behandelen. Het is een onderdeel van een investeringsprogramma van 900 miljoen euro in Le Havre.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Word abonnee en krijg toegang tot alle artikels.

 

Ben u al abonnee?

Login