Flessenhals voor binnenvaart richting Zeebrugge verdwijnt

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

De plannen voor de herinrichting van de kanaaldoortocht op de wijk Steenbrugge, op de grens van Brugge en Oostkamp, werden donderdag voorgesteld. Dit knooppunt is al decennia een beruchte flessenhals voor zowel de zuidelijke toegangswegen naar Brugge als voor de binnenvaart op het kanaal Oostende-Brugge-Gent.

Voor een goed begrip: door dit nauwe gat passeren álle binnenschepen tussen het binnenland en de havens van Zeebrugge en Oostende. Defecten aan de versleten ophaalbrug doen zowel binnenschippers als wegvervoerders geregeld in de haren krabben.

Drie lagen containers

De Vlaamse Waterweg toonde een voorontwerp van een vaste liggerbrug (foto) van zeven meter hoog boven de oever. Dit is voldoende voor schepen met drie lagen containers. Deze permanent beschikbare brug zal niet alleen komaf maken met wachttijden voor het wegverkeer. Ook voor de binnenschippers verdwijnt het stilleggen van de ophaalbrug tijdens de spitsuren op de weg. Voor de fietsers komt iets verderop een vlakke draaibrug (rechtsboven op de foto).

Tegelijk wordt de bocht in het kanaal Gent-Oostende rechtgetrokken zodat de schippers niet langer moeilijke manoeuvres aan een lage snelheid moeten uitvoeren.

Klaar in 2025

De vernieuwing van de Steenbruggebrug kadert in het opwaarderen van het kanaal Brugge-Gent en de Brugse Ringvaart voor schepen tot 2.500 ton. Deze werf is opgenomen in het regeerakkoord, samen met een aanpak van de volgende flessenhals Dampoortsluis in Brugge.

Er valt wel nog even geduld te oefenen. De milieueffecten worden nu verder in kaart gebracht en pas in 2020 volgt het definitieve ontwerp. Daarna start de aanstellingsprocedure voor een aannemer en worden de vergunningen aangevraagd. De werken zouden in 2022 starten en in 2025 klaar zijn.

Roel Jacobus