Elektrische wagens veranderen de logistieke ketting ingrijpend

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

“In 2000 verscheepten we voor het eerst elektrische wagens”, zegt roro-operator Wallenius Wilhelmsen in een interessante publicatie. Daarin verduidelijkt de Zweeds-Noorse groep, die in Zeebrugge een van de drie grote autobehandelaars is naast ICO en C.RO, hoe door de toename van de elektrische wagens de supplychains veranderen. “Dit jaar zullen wereldwijd meer dan 2,6 miljoen elektrische wagens verkocht worden, hybride plug-in en volledig elektrische wagens samen. De toekomstverwachting voor 2030 ligt op meer dan 120 miljoen stuks.”

Met het verklappen van een aantal keukengeheimen wil Wallenius Wilhelmsen hardnekkige mythes de wereld uit helpen. “Het klopt bijvoorbeeld niet dat het transport van elektrische voertuigen gevaarlijker is dan van conventionele brandstofmotoren. Al in 2017 rapporteerde de Amerikaanse National Highway Traffic Safety Administration dat de neiging tot ontvlambaarheid en de ernst van explosies van Li-ion accusystemen vergelijkbaar tot zelfs minder gevaarlijk zijn dan bij motoren op benzine of diesel.”

Double lashing

De behandelaars moeten wel flink investeren in infrastructuur in de schepen en op de terminals. “Aan boord worden de wagens dubbel vastgemaakt (double lashing) en voor het landtransport worden opleggers met een beschermend kader (frame) gebruikt. Belangrijk is dat bij de predelivery inspection (PDI) nu ook het opladen van de accu hoort. Voor scheepstransport gaan we tot maximaal 70% van de capaciteit. Omdat elektrische wagens die niet willen starten niet zomaar versleept mogen worden, moeten er voorzieningen zijn om lege accu’s op te laden en kapotte exemplaren te vervangen. Als dat niet ter plaatse kan, dan moet je het voertuig kunnen optillen om naar een laadstation te brengen.”

Hoeveel laadstations een terminal of schip nodig heeft, is een pertinente vraag. “Het is een misvatting dat je per wagen een laadstation moet installeren. Hoeveel aantal laadstations nodig zijn, hangt af van twee factoren: hoeveel procent wil de klant de accu’s geladen zien? En wat is de transportmodus naar de stockage (lees: op eigen kracht of geladen op trucks)? Bijvoorbeeld onlangs verscheepten we 30.000 elektrische wagens van Baltimore (VS) naar Zeebrugge. In de vertrekhaven gebruikten we vier laadstations en in de aankomsthaven twintig. Het duurt gemiddeld tussen twee en vier uren om een voertuig te laden.”

Vergunning voor tenthallen toegekend

Vorig jaar investeerde de logistieke divisie Wallenius Wilhelmsen Solutions in Zeebrugge in tien laadstations voor elektrische wagens. Elk van die stations kan tegelijkertijd twintig auto’s opladen. Het gaat om ‘snelle’ laadpunten – met een vermogen van 22kW – die op een uur voldoende energie geven voor een afstand van 125 km. Op schermen kan het laadniveau afgelezen worden zonder dat de wagen geopend moet worden. Dit versnelt de behandeling en verkleint de kans op beschadigingen. Er werd toen ook geïnvesteerd in opleggers om de elektrische wagens veilig naar de laadstations te brengen.

Nog een nieuwtje bij Wallenius Wilhelmsen in Zeebrugge: op 8 augustus keurde het provinciebestuur de vergunningsaanvraag goed voor het bouwen van twee tenthallen. Die zullen dienen voor het verhitten van wagens om schadelijke insecten te doden.

Roel Jacobus