Nieuwe koers bij Antwerpse agentuur De Keyser Thornton (Naxco Group)

Nieuws, Scheepvaart
Michiel Leen

Bij De Keyser Thornton (DKT) waait een frisse wind. De aanstelling van Sven De Meester (rechts in beeld) als CEO begin juni was daarvan al een voorbeeld, maar het is het bedrijf en de overkoepelende groep Naxco ook op andere fronten menens. Naxco-CEO Patrick Bryon (midden) streeft naar korte, directe lijnen om de verschillende activiteiten van de groep te boosten door in te zetten op onder andere forwarding en dienstverlening in de havens. Externe én organische groei moeten daarbij hand in hand gaan.

Wat is de rol van DKT in deze strategie?

Patrick Bryon: “DKT was de eerste grote acquisitie van de groep, in 1999. Onze Belgische tak biedt het volledige gamma van diensten dat Naxco Group biedt: port services, agentuur, forwarding en zelfs luchtvracht via onze divisie in Zaventem. België, meer bepaald Antwerpen, is vandaag het belangrijkste deel van de groep.”

Sven, wat betekent de verhoogde aandacht voor forwarding voor DKT in Antwerpen?

Sven De Meester: “Forwarding maakt deel uit van de historische activiteit in Antwerpen. Oorspronkelijk was dat als dienstverlener in het verlengde van de shipping lines. Van daaruit zijn we gegroeid naar een onafhankelijke speler in deze markt. In de laatste zes maanden zetten we nog meer in op de ontwikkeling van die markt. We willen een ‘bigger medium size’ dienstverlener zijn qua forwarding. De focus ligt op de uitbreiding van die activiteiten. We zijn volop op zoek naar complementaire partners en synergieën.”

Jan, hoe ziet u deze synergieën?

Jan Spruyt: “Het nieuwe eigenaarschap weet van aanpakken en heeft duidelijk kennis van de scheepvaart van vandaag. De lijnen zijn kort: als iemand een opportuniteit ziet, kan hij het snel aan de juiste persoon doorgeven.”

Bryon: “Mijn taak bestaat eruit iedereen te laten samenwerken, maar we zijn een erg gedecentraliseerde onderneming. We hebben een erg lichte organisatiestructuur en focussen op groei voor de klant. Iedereen weet waar we naartoe gaan. Begrijp me niet verkeerd, er zijn dingen veranderd in de groep: in Algerije en Thailand trad een ander management aan, maar nu is de reorganisatie zo goed als afgerond.”

De Meester: “Wanneer we een beslissing willen nemen, is Patrick maar een telefoontje verwijderd. We kunnen snel schakelen. Door een netwerk te delen kunnen we onze krachten bundelen en efficiënter werken. De grote veranderingen in het management zijn amper zes maanden geleden doorgevoerd, maar DKT vandaag is een heel ander gegeven dan enkele maanden geleden.”

Waaruit blijkt dat?

Spruyt :“DKT gold lang als een plek waar je het vak leerde om vervolgens elders aan de slag te gaan. We waren niet ‘sexy’ genoeg voor sommigen. Nu trekken we mensen aan die voor ons willen werken. Je merkt het verschil in mindset.”

Bryon: “We zeggen duidelijk wat we doen, en we doen wat we zeggen. Vandaag weten de mensen waar we voor staan. We werken als een team en delen alles met elkaar, ook als er zaken minder goed gaan. Vandaag is het hele management gefocust op ontwikkeling en openheid. Het is voor mij ook belangrijk om te weten wat er leeft in de verschillende divisies.”

Breiden jullie de workforce uit?

De Meester: “We zijn echt op zoek naar mensen die onze business kunnen helpen groeien. We zoeken actief naar forwardingprofielen. Goede commerciële profielen zijn altijd welkom, maar vandaag zoeken we vooral mensen met een ondernemersgeest. Leeftijd doet er zo niet toe. Wij weten ook dat elk bedrijf momenteel zoekt naar een 23-jarige die de sector kent én de wereld gaat veranderen. Als mensen een ondernemende geest én teamspirit aan de dag leggen, vinden ze bij ons wel een plaats.”

Wat doet DKT dat anderen niet doen?

De Meester: “We bieden een erg persoonlijke service en we investeren ook in de activiteiten van onze klanten. Op die manier tonen we ons langetermijnengagement. Zo helpen we onze klanten om hun activiteiten te doen groeien.”

Spruyt: “Vergelijk het met de toerismesector: iedereen boekt zijn reis via Booking.com, maar toch vind je in elke stad nog een reisagent die jouw specifieke noden op zich neemt. Die rol willen wij spelen voor klanten met specifieke projecten.”

Bryon: “De meeste van onze klanten zijn mediumsized bedrijven die weten dat ze bij ons een toegewijde service krijgen. Bij veel grote groepen is dat veel minder het geval. Kijk: als jij, als klein bedrijf, één container per maand naar India verscheept, is die container voor jou erg belangrijk. Voor de grote groep die jouw container verscheept, ben je veel te klein om veel aandacht te krijgen als er problemen opduiken. Onze mensen blijven doorwerken tot jouw probleem is opgelost. Dat is het verschil.”

Jullie spelen kortom niet op de prijs?

De Meester: “We zullen nooit de goedkoopste zijn. Dat doen andere groepen die rekenen op gestandaardiseerde import en export en grote volumes.”

Bryon: “Grote volumes betekenen: routine. Wij rekenen op zaken die buiten de routine vallen.”

Zoals?

De Meester: “Special equipment, bijvoorbeeld. Die niet-gestandaardiseerde landing valt buiten het sjabloon van veel grote spelers. Bij ons weet je altijd bij wie je terechtkunt.”

De verandering is volop gaande. Waar zie je DKT over zes maanden?

De Meester:“ We moeten nog dynamischer worden, waarbij elke medewerker overtuigd moet zijn van de dynamiek en de mogelijkheden die hier bestaan. Daarnaast hoop ik dat we ons forwardingteam en onze business kunnen uitbreiden met minstens 10%. Ik hoop ook dat we onze lineractiviteiten kunnen optimaliseren.”

Bryon: “We hebben ook plannen in Nederland en Frankrijk. Op die manier creëer je een opwaartse spiraal. We mikken echt op het creëren van een positief gevoel. Aan het einde van het jaar zullen we echt grote stappen vooruit hebben gezet.”

“In de afgelopen jaren lag Naxco een beetje te slapen. Een groot deel van de aandeelhouders was vooral met zijn pensioen bezig, en dus met de doorverkoop van de bestaande activiteiten in plaats van de ontwikkeling van nieuwe zaken. Sommige vestigingen van de groep hebben ze zelfs nooit bezocht. Voor mij is dat onvoorstelbaar.”

De Meester: “Nu weten we waar we naartoe gaan. Het is erg belangrijk dat iedereen weet waar we naartoe willen en dat we het sámen gaan doen. Het feit dat de verschillende partners ook aandeelhouders worden in de groep, garandeert stabiliteit voor de klanten. Naxco is een tastbaar gegeven geworden voor de klanten.”

Michiel Leen