De fauw stelt Zeebrugs beveiligingsplan van 14 miljoen in vraag

Nieuws, Scheepvaart
Roel Jacobus

De problematiek rond transmigranten leeft zeer sterk bij de Zeebrugse bedrijven: een infosessie van de bedrijvenvereniging Apzi-Voka West-Vlaanderen was meteen volzet. De ondernemers luisterden naar de laatste vaststellingen en aanbevelingen van diverse partijen op het terrein. Vorig jaar werden in West-Vlaanderen meer dan zevenduizend arrestaties verricht van mensen die zich illegaal naar het Verenigd Koninkrijk (VK) wilden begeven. Het VK blijft een magneet voor migranten en Zeebrugge is een van de laatste havens op de route.

“Volgens onze Britse collega’s slagen maandelijks tussen 20 en 25 mensen vanuit Zeebrugge in een illegale overtocht naar het VK. Ter vergelijking: in Calais en Duinkerke mag je dat cijfer maal 20 tot maal 30 doen”, zegt hoofdcommissaris van de scheepvaartpolitie Kenneth Coigné. In Zeebrugge en omgeving leveren de diverse politiekorpsen samen tal van inspanningen om illegalen af te schrikken en op te pakken. Ook de inzet van Britse agenten van de UK Border Force is opgedreven van eerst drie keer drie dagen per maand en daarna acht keer drie dagen, naar momenteel dagelijks meerdere shifts. De scheepvaartpolitie kocht onlangs een eigen mobiele cargoscanner aan die vanaf volgende week operationeel wordt.

Verstekeling op gastanker

Volgens substituut-procureur des Konings en referentiemagistraat mensensmokkel Frank Demeester (foto) neemt het aantal binnendringers in de haven toe. “Nadat de wet op het binnendringen van havengebied halfweg 2016 in werking trad, noteerden we dat jaar 70 aanhoudingen. Een effectieve aanhouding gebeurt vanaf het moment dat iemand voor de derde keer betrapt wordt. Zij zijn intussen allemaal veroordeeld met gevangenisstraffen tot twaalf maanden en boetes tot 800 euro. In 2017 telden we 70 aanhoudingen en dachten we dat de wet goed afschrikte. Maar vorig jaar noteerden we 155 aanhoudingen en in de eerste drie maanden van dit jaar zitten we al aan 75. Dit legt een enorme last op de politionele en gerechtelijke diensten.”

Het Parket heeft geen financiële belangen maar bekommert zich wel om een veilige haven. “De overlast van de transmigranten heeft vooral een grote impact op de bedrijven, bewoners en algemene werking van de haven. Onlangs werd zelfs een verstekeling ontdekt op een gastanker, wat een enorm veiligheidsprobleem betekent.”

Geen muur zoals Donald Trump

Manager Veerle De Marez van 4GS, een van de vier bewakingsfirma’s die in het havengebied actief is, raamt de schade aan ladingen jaarlijks op een ruime 2 miljoen euro. Dat cijfer deed burgemeester en havenvoorzitter Dirk De fauw (CD&V) de wenkbrauwen fronsen. “We ontwikkelden met alle betrokken overheden een voorstel van beveiligingsplan, met onder meer extra agenten, een cameranetwerk en een centrale meldkamer, ter waarde van 14 miljoen euro. We moeten ons nu afvragen of die hoge kosten voor beveiliging in verhouding staan tot de 2 miljoen euro schade die vermeden wordt, vooral als je niet zeker bent of het systeem wel iedereen zal tegenhouden. Het is technisch en organisatorisch mogelijk om de haven hermetisch af te sluiten, met een muur zoals Donald Trump die wil en met strenge, tijdrovende controles van alle voertuigen. Maar dit mag niet de bedoeling worden want onze haven leeft van de vlotte toegankelijkheid. Die moeten we tot elke prijs bewaren.”

Een opmerkelijke getuigenis kwam van havenkapitein Kim Pettens: “Bedrijven kunnen zelf heel veel doen. Ik sta er nog altijd versteld van dat er zich op veel terminals en private parkings een grote hoeveelheid rommel, veel struiken en lang achterblijvende vrachten bevinden. Daar kunnen indringers zich makkelijk verschuilen. Op mijn controletoren word ik ook zelden door het personeel aangesproken op wat ik daar kom doen.”

Roel Jacobus