Nog meer recordschepen verwacht in Zeebrugge

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De nieuwbouw ‘Cosco Shipping Solar’ van 21.237 teu zal op 30 april in Shanghai op maidentrip vertrekken voor de NEU1 Service van de Ocean Alliance tussen het Verre Oosten en Noord-Europa. De megamaxschepen voor deze dienst worden geleverd door Cosco Shipping Lines en OOCL, die deze lijndienst onder de merknamen AEU1 en LL1 Service verkopen.

De nieuwbouw wordt op 1 juni voor de eerste keer in Zeebrugge verwacht. Precies drie weken later – op 22 juni dus – volgt het zusterschip ‘Cosco Shipping Star’. De schepen maken deel uit van een reeks van zes die het toenmalige China Shipping in oktober 2015 bestelde. De reeks zal in juni compleet zijn wanneer ook de ‘Cosco Shipping Planet’ als zesde en laatste nieuwbouw in de vaart komt. Het zijn de grootste schepen (foto) in de vloot van Cosco Shipping Lines.

Doorschuiven

De drie nieuwe zusterschepen vervangen in de AEU1/LL1-dienst iets ‘kleinere’ megamaxen van 18.980 teu. Het gaat om de ‘CSCL Atlantic Ocean’, de ‘CSCL Indian Ocean’ en de ‘CSCL Pacific Ocean’, die net als het zusterschip ‘CSCL Globe’ doorschuiven naar de MEA5 Service van de Ocean Alliance tussen het Verre en Midden-Oosten.

Mei kondigt zich nu al aan als een feestelijke maand voor CSP Zeebrugge. Op 11 mei wordt daar de eerste aanloop van de AEU1/LL1-dienst gevierd, die vanaf dan niet langer Rotterdam zal aanlopen en in Noord-Europa uitsluitend Felixstowe, Zeebrugge, Gdansk en Wilhelmshaven zal bedienen.

Recordaanloop

Een week later wordt op 18 mei de ‘OOCL United Kingdom’ voor de eerste keer in de kusthaven verwacht. Samen met vijf zusterschepen is deze megamax met een nominale capaciteit van 21.413 teu op papier het grootste containerschip ter wereld. Ook voor Zeebrugge wordt dit dus qua nominale capaciteit een recordaanloop.

De partytenten kunnen daarna nog even blijven staan, want op 25 mei wordt de nieuwbouw ‘Cosco Shipping Galaxy’ op maidentrip verwacht. De ‘Cosco Shipping Solar’ volgt al onmiddellijk een week later op 1 juni.

Voor CSP Zeebrugge is de AEU1/LL1 de tweede grote Verre Oostendienst van de Ocean Alliance. De West-Vlaamse haven kon deze lijn aantrekken omdat de terminal aan het Koning Albert II-dok na de verkoop door APM Terminals gecontroleerd wordt door Cosco Shipping Ports. CSP Zeebrugge ambieert op middellange termijn een jaarlijkse trafiek van 2 miljoen teu.

Stefan Verberckmoes