Aziatische nieuwkomer in Canadatrade

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Chinese carrier zal zelf geen eigen schepen inzetten en containers bijladen bij OOCL, de rederij uit Hongkong waarover Cosco vorig jaar de controle heeft verworven. Net als OOCL zal Cosco Shipping Lines de wekelijkse dienst tussen Noord-Europa en Canada verkopen onder de merknaam ‘GEX1 Service’.

MPET

OOCL werkt voor deze lijndienst samen met Hapag-Lloyd en MSC. De GEX1 verbindt Antwerpen, Bremerhaven, Le Havre en Liverpool met Montreal. MSC levert twee schepen en Hapag-Lloyd en OOCL (foto) elk een. Ze worden in Antwerpen behandeld door MSC PSA European Terminal (MPET) aan het Deurganckdok.

Voor Cosco Shipping is de GEX1 Service de eerste lijndienst van en naar Montreal. De Canadese haven behandelde vorig jaar 1.679.521 teu (+9,2%). Ook in januari en februari was er een mooie groei van ruim 8%. Maersk begon vorig jaar nog een nieuwe dienst tussen Zuid-Europa en Montreal omdat het ladingaanbod sinds de implementatie van het Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) met de Europese Unie flink stijgt.

MSC

De haven van Montreal krijgt er overigens een rechtstreekse verbinding met Turkije bij. MSC koppelt de bestaande Canada Express 2 Service, die Montreal met Sines, Barcelona en Valencia verbindt, aan een intra-Med Service tussen haar Spaanse hubs en Turkije. In beide richtingen wordt er vanaf eind maart ook een stop in Liverpool gemaakt.

In de nieuwe Turkey Canada Service varen acht schepen met een capaciteit van 4.315 tot 5.050 teu rechtstreeks vanuit Izmir, Gemlik, Gebze, Tekirdag, Genua, Fos, Barcelona, Valencia, Sines en Liverpool naar Montreal. De terugreis naar Izmir loopt opnieuw via Liverpool, Valencia, Castellon De La Plana en Barcelona. De koppeling van de twee diensten bezorgt Montreal een eerste directe verbinding met de Eastmed en laat MSC toe om zonder transhipments lading te vervoeren tussen de Britse westkust en Turkije.

Stefan Verberckmoes