Twee containerreuzen van MSC naar Hapag-Lloyd

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

Flows meldde gisteren nog dat de roze nieuwbouw ‘ONE Grus’ (14.052 teu) volgende maand zijn maidentrip voor de FE5 Service van THE Alliance tussen Zuidoost-Azië en Noord-Europa zal maken. Het is al het zevende schip met een capaciteit van meer dan 13.000 teu dat de dienst vervoegt ter vervanging van een iets kleiner schip van 10.000 teu.

De capaciteitsverhoging van de FE5-dienst zal begin maart afgerond worden wanneer de nieuwbouw ‘YM Wisdom’ (14.220 teu) van Yang Ming de kleinere ‘Athos’ van 9.954 teu zal vervangen. Hapag-Lloyd zorgt op zijn beurt voor de onlangs gehuurde ‘Madrid Express’, die vanaf 15 februari het schip ‘Seaspan Hudson’ (10.010 teu) zal vervangen.

Terug naar eigenaar

De ‘Madrid Express’ kwam in 2010 in de vaart als ‘MSC Fabiola’ (foto). Het schip maakt deel uit van een reeks van vier die de Duitse rederij Peter Döhle Schiffahrts door Samsung Heavy Industries liet bouwen. MSC levert het schip nu dus na negen jaar terug aan zijn eigenaar. Hetzelfde geldt voor het zusterschip ‘MSC Filomena’. De rederij uit Genève had al eerder aangekondigd dat het gehuurde schepen zou afstoten, omdat er later dit jaar nieuwe recordtonnage van ruim 23.000 teu in de vaart komt.

Omdat Hapag-Lloyd geen containerschepen in aanbouw heeft, kan de Hamburgse carrier alleen maar via de chartermarkt (of eventueel de tweedehandsmarkt) de capaciteit verhogen. Hapag-Lloyd huurde behalve de ‘MSC Fabiola’ ook het zusterschip ‘MSC Filomena’, dat omgedoopt werd tot ‘Rome Express’. Deze containerreus gaat vanaf begin februari varen in de MD1 Service van THE Alliance tussen het Verre Oosten en het Middellandse Zeegebied. In die dienst wordt de ‘Rome Express’ overigens het eerste schip met een capaciteit van meer dan 13.000 teu. Deze dienst naar de Med werd tot nu toe verzekerd door schepen van 7.500 tot 10.000 teu.

Stefan Verberckmoes