Al elf containerreuzen uit de vaart

Nieuws, Scheepvaart
Stefan Verberckmoes

De Chinese export naar Noord-Amerika loopt momenteel als een trein. De containerrederijen hebben al 22 extra schepen ingeschakeld om bijkomende afvaarten te bieden. Ondanks dat extra werk voor die schepen, die samen goed zijn voor 164.000 teu, is de inactieve containervloot in de tweede helft van november weer gegroeid.

Eind november waren er volgens de Franse databank Alphaliner 194 schepen van meer dan 500 teu buiten dienst wegens werkloos, in herstelling of aan de ketting. Hun gezamenlijke capaciteit bedroeg 600.172 teu, wat 2,7% van de totale vloot vertegenwoordigt.

Afvaarten geannuleerd

Ook schepen van het grootste formaat zijn werkloos omdat er in het Verre Oosten afvaarten naar Europa werden geannuleerd. Alphaliner telde elf inactieve schepen van 13.500 tot 18.000 teu, waaronder de uitgebrande ‘Maersk Honam’ die hersteld wordt en enkele schepen van APL die worden verlengd (foto).

Ook twee schepen van 14.500 teu van de Chinese nieuwkomer Reach Shipping hebben de werkloze hoop vergroot. Het gaat om schepen die voor de Iraanse staatsrederij IRISL gebouwd werden en nu door Turkse belangen worden beheerd.

Embargo

De Chinese Reach Group wou ze inzetten tussen China en Zuidoost-Azië. Omdat Reach met IRISL samenwerkt, hebben de Verenigde Staten nu ook Reach Shipping op een zwarte lijst geplaatst in het kader van het embargo tegen Iran. Als gevolg van het embargo kan ook IRISL’s dochterrederij HDASCO niet langer alle schepen vullen. Er zijn al dertien schepen van die Iraanse carrier werkloos, samen goed voor 68.600 teu.

Stefan Verberckmoes